Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Støy: ”For os er der intet, der er ligegyldig”

INTERVIEW: At drive en succesfuld multibrandbutik kræver mere end at have det rigtige tøj på hylderne. Jakob Støy om begrænsningens kunst og om at have fokus på mennesker.
INTERVIEW: At drive en succesfuld multibrandbutik kræver mere end at have det rigtige tøj på hylderne. Jakob Støy om begrænsningens kunst og om at have fokus på mennesker.

Jakob Støy er ret glad for, at Aarhus Central Food Market er åbnet lige overfor, hvor han bor. Med fire børn og over 100 rejsedage om året, har det mere end en gang været hans redning, når der skulle aftensmad på bordet. Eller som nu, hvor en kaffe og en ostemad gør det ud for frokosten, inden han skal videre. For siden åbningen af, hvad der dengang hed Støy Munkholm, i 2007, har Jakob Støy mere eller mindre haft alle tænkelige hatte på i virksomheden, og ofte flere af gangen: ejer, indkøber, forretningsudvikler, kreativ direktør, manden på gulvet. I år fylder familievirksomhedens butik 10 år, og selvom placeringen på Aarhus’ Store Torv ikke har flyttet sig i det forgangne årti, så er butikken Støy og hele universet omkring i konstant bevægelse, og Jakob Støy lige så. Og har altid været det.

”Hele vores organisation er bygget op omkring, at vi skal være fleksible og kunne flytte os, inden for de grænser, vi har sat os,” siger Jakob Støy.

For selvom Støy er meget mere end blot en butik – det er også et magasin, en webshop, diverse samarbejder og egenproduceret indhold på websitet – så er hele universet nøje afgrænset. Det er måske ikke til at se for det blotte øje, men Jakob Støy og hans næsten 40 ansatte store hold er alle helt i synk med, hvordan forretningen drives, og hvordan intet er overflødigt.

”Vores grundsten er historiefortællingen. Det er oplevelsen af, at når du handler hos os, så bliver der skubbet lidt til dig. Det ligger i det små detaljer. I optimering af inventar og indretning, at personalet ikke bare står i butikken for at sælge, men har indgående kendskab til produkterne. At vi ikke går med i alle mulige samarbejder, som ender med at støje, fordi vi blot har vores logo på, men ikke er involveret,” forklarer den høje aalborgenser.

Selv karakteriserer Jakob Støy de samarbejder som butikken indgår i, som de lidt mere nørdede produkter, der stadig skal ligge på grænsen til det kommercielle. Det er eksempelvis den gin, som det har taget otte måneder at udvikle i samarbejde med Njord eller et par støvler, der er blevet til i samarbejde med de italienske støvlemagere, Diemme. Brands, hvis fortælling passer ind i Støys.

At holde familien samlet
Sommeren 2017 byder på flere større omvæltninger. Støy-holdet er vokset sig så stor, at pladsen til lager, webshop, kontor og personale er blevet for trang på Store Torv. Derfor har Jakob Støy overset byggeriet af et nyt hovedkvarter i Risskov. Her er omgivelserne rummelige og der er plads til at arbejde, som han siger. Men det har taget noget tid at komme til den beslutning.

”Jeg var betænkelig ved at rykke nogle dele af forretningen ud i Risskov. Jeg var bange for at splitte kulturen, for jeg vil gerne have, at vi alle går ind af den samme dør hver dag.”

Det er et andet betydeligt ben i forretningsstrategien i Støy-virksomheden: alle ansatte skal være klædt på med den samme viden, således ingen er tvivl om, hvem laver hvad, ej heller hvad virksomhedens ambitioner er, og hvor den er på vej hen.

”Vores medarbejdere er en stor del af brandet, og for at vi kan være gennemførte bliver vi alle nødt til at vide det samme. Jeg sidder på en masse viden, og de ansatte sidder på en masse unik viden inden for hvert deres felt. Hvordan får vi delt det imellem os alle uden noget går tabt, hvis vi ikke ses hver dag?,” var en af de betænkeligheder, Jakob Støy gik og rodede med i beslutningsprocessen.

Foruden at skabe meget mere fysisk plads i form af det nye kontor, blev løsningen at ansætte en HR-chef, som også fungerer som bindeled de forskellige afdelinger imellem.

”Vi kan kun lave det, vi gør, hvis vi har fokus på mennesker. Vi kunne nok godt blive 10 medarbejdere større, inden vi reelt havde brug for en HR-afdeling, men vi tror på, at for at lykkes med vores forretning, så skal vi sætte ind nu, og ikke vente til det er en nødvendighed,” understreger han.

At bruge penge for at lave penge
Jakob Støy har butik i blodet. Faren, Torben Støy, var med til at grundlægge Butler i Aalborg og Randers, og er den dag i dag også en del af Støy-teamet som CEO. Jakob havde base i København i en del år, blandt andet som retail manager i Samsøe & Samsøe, inden han vendte hjem til det jyske igen for 10 år siden. Det var med henblik på at starte Støy-butikken op sammen med faren.

”Vi troede måske, at vi skulle drive flere butikker i begyndelsen, men kom hurtigt til en konklusion, der hed, at vi skulle holde os i ét snævert spor, i ét univers,” siger Jakob.

I dag ejer Støy-familien også en Tiger of Sweden-butik, som kun ligger et par døre længere nede af gaden på Store Torv. Det IC-ejede brand er et helt andet maskineri, som kører separat fra resten af Støy-virksomheden, og som af den grund, var den eneste butik, som ledelsen blev enige om at have i porteføljen.

”At drive multibrandbutik er jo det sværeste man kan i branchen. Det stiller enorme krav og konkurrencen er global, ikke lokal. For os er der intet, der er ligegyldig. Vi vil kun have én fysisk butik, der kan rumme præcis det vi vil,” siger Jakob og ekkoer sine pointer fra tidligere.

Det, der driver en stor del af værket – og væksten – er villigheden til at investere. Også gentagende gange, hvis første gang ikke rammer plet. Eksempelvis postede Støy for to år siden, rigtig mange penge i et nyt IT-system, der skulle tilgodese alle tekniske behov virksomheden måtte have, fra kassesystemer til webshopstyring og lagerbeholdning. Det var som en del af en opgradering af et seks år gammelt system. Og i skrivende stund, er Støy i gang med præcis det samme. Igen. Fordi det simpelthen bare ikke har spillet som forventet.

”Denne gang har vi bygget vores egen platform, så er alt er skræddersyet til vores behov. Vi skal kunne styre vores varelager, som agerer dynamisk når vi er ude at købe ind, vi vil have en trådløs butik, der er iPad-orienteret, vores webshop skal være understøttet og fuldstændig ajourført. Ændringer, som vil gøre vores arbejde nemmere og kundens oplevelse bedre,” forklarer han om hvorfor det er en investering, der er værd at lave.

Udflytningen til Risskov frigiver en hel førstesal i butikken, som ifølge Jakob Støy, bliver forvandlet til en etage, der ikke tidligere er set i retail ­– en slags butik i butikken. Indholdet kommer til at skifte løbende, som var det en udstilling og kuratoren Støy. Butikken har igennem en årrække arbejdet sammen med brandbureauet Moon, som også er inde over identiteten i denne omgang. Og Jakob Støy er ikke et sekund i tvivl om, at sammen rammer de præcis det de skal:

”Det ligger i vores DNA hele tiden at flytte os. Det er sådan vi altid har gjort. Vi har aldrig annonceret, men altid satset på mund-til-mund-metoden. Vi tror på, at hvis vi laver noget, der er godt nok, så skal historierne nok rejse og nå ud til folk.”