”Løvens Hule” søger deltagere til tredje sæson, og modeiværksættere opfordres til at byde ind med deres forretningside, hvis de er på jagt efter finansiering. Der er penge så vel som know-how på spil, hvis man formår at rammer investorerne både i hjerne og hjerte. Fashion Forum har spurgt de to i investorpanelet med tættest bånd til modebranchen, Ilse Jacobsen og Christian Stadil, hvad de vægter, når de skal vælge om de vil investere deres penge.

Christian Stadil ser stort potentiale for modeiværksættere, der er på udkig efter kapital, i at deltage i Løvens Hule – branchen er en af de mere sexede af slagsen og gør sig godt visuelt. Men udseende er ikke alt, og skal man gøre sig håb om at få hummel-ejeren som investor, skal forretningsplanen være på plads.

Hvad tænder dig som investor?
”Jeg mener, at det er vigtigt når man pitcher, at man tænker i at ramme os løver emotionelt. Der er en række ting, der er vigtige: historiefortællingen skal være skarp og fængende. Det er en god ide, at være meget visuel, vise produktet frem og lade os mærke det.”

Hvad får lov at bestemme når du investerer – forretning eller følelser?
”Primært det økonomiske. Det, der gør konceptet specielt er, at det er vores egne penge vi investerer. Det ikke for sjov, og det rigtige arbejde begynder først når kameraerne er slukket. Jeg kigger på, om det er eller kan blive en god forretning, og om jeg kan få return på min investering, og den bliver mere værd over tid. Selvfølgelig skal der også være plads til følelserne. Genbrugsapp’en, ’ta’ det’, er et godt eksempel på et projekt, hvis ædle budskab ramte mig i hjertet, og som ingen penge tjener lige nu, men hvor ambitionen på sigt er, at det skal være en profitable forretning.”

Hvad skal modeiværksættere have styr på, for at fange din opmærksomhed?
”Det er oplagt for modebranchen at deltage i det her format, fordi den gør sig godt visuelt, er kendt for de gode historiefortællinger og for at være en mere sexet branche. Så udgangspunktet er godt. Når det er sagt, så skal forretningsdelen være på plads. Man skal være skarp på sine tal, på målgruppe og slutkunde, på salgsplatforme og marketing, på hvordan og hvornår investoren kan forvente af et afkast. En nok så god historie falder til jorden, hvis ikke økonomien er på plads.”

Hvis du skulle give et godt råd inden man træder ind i Løvens Hule?
”Hav prøvekørt præsentationen på video inden, så man kan se hvad der fungerer og hvad ikke gør. Jazzmusikeren Charlie Parker sagde: ”First perfect your instrument, then just play” – når man kan sit kram giver det frihed til at improvisere. Research os løver, så man kender os og vores investeringshistorik.”

Hvad slags investor foretrækker du at være?
”Jeg vil helst være involveret og komme med såkaldte kloge penge. Det kommer selvfølgelig an på, hvor stor investeringen er. Hvis jeg har over 10%, så er jeg aktiv. Jeg går ikke ind i noget, hvis ikke jeg tror, jeg kan gøre en forskel.”

I tredje sæson bliver det de samme investorer, nye iværksættere møder. Løverne er Jesper Buch, kendt for at have opbygget og solgt Just-Eat, Birgit Aaby med rengøringsfirmaet Combi-Service, Christian Stadil kendt fra THORNICO-koncernen og hummel, serieinvestoren Tommy Ahlers som har solgt it-succeserne Zyb og Podio og endeligt Ilse Jacobsen, der ud over sine gummistøvler, designer tøj, har en spa, restaurant og blomsterbutikker under sit Ilse Jacobsen brand.

 Deadline for ansøgninger til Løvens Hule 3 er 1. maj. Hent ansøgningsskemaet på dr.dk/løvenshule. Optagelser foregår i studier i København i slutningen af juni. DR1 viser programserien efter nytår.