Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

”Jeg er designnørd, så det digitale halter”

DAFI Academy faciliterede en workshop med Seismonaut, der er specialiseret i at styrke brandværdi på digitale platforme – og det var en kærkommen hjælp, lød det fra flere deltagende brands.
DAFI Academy faciliterede en workshop med Seismonaut, der er specialiseret i at styrke brandværdi på digitale platforme – og det var en kærkommen hjælp, lød det fra flere deltagende brands.

Til DAFI Academy i tirsdags kunne modebrands blive rustet til at navigere moderne forretningsdrift i den digitale verden. Her var blandt andre Anne-Dorthe Larsen, ejer af Nué Group, og herretøjsdesigneren Ellen Pedersen mødt op for at få råd til nogle konkrete udfordringer, de møder i arbejdet med hver deres respektive brands.

”Vi vil gerne blive bedre til at brande Nué Notes digitalt. Vores Instagram- og Facebookprofil har ikke så mange følgere og får ikke så meget feedback, som vi gerne vil. Vi er derfor i tvivl om, hvilket indhold, vi skal ligge på, så vi kan skabe mere opmærksomhed omkring brandet og fremstille Nué Notes på den bedst mulige måde,” fortæller Anne-Dorthe Larsen og fortsætter:

”Vores andet brand, Lovechild 1979, har fået meget presse og opmærksomhed, formentlig på grund af shows, men Nué Notes er faktisk det brand, der omsætter mest, og derfor vil vi gerne styrke det digitalt,” siger Anne-Dorthe Larsen.

For Ellen Pedersen var der tale om at få et mere generelt indblik i de digitale mekanismer og virkemidler.

”Jeg har egentlig brug for hjælp til det hele. Jeg er en sand designnørd, og så halter det lidt på det digitale område. Jeg synes, det går så hurtigt, og det kan være svært at følge med, og det kunne jeg godt tænke mig, at få en hjælpende en hånd til at takle,” fortæller Ellen Pedersen, som har startet en webshop, der ikke kom så hurtigt ud af starthullerne, som forventet:

”Jeg var naiv og troede, at på grund af webshoppen, så ville der hurtigt komme flere kunder i butikken. Men sådan hænger det ikke sammen. Jeg vil gerne vide mere om, hvordan jeg får den digitale tilstedeværelse til at føre til reelle køb, især når man har et brand, der ikke er så stort og ikke er repræsenteret i butikkerne, som mange andre herretøjsmærker er. Så kan det godt være lidt sværere at få spredt budskabet og sælge tøjet,” afslutter hun.

Det var Anna Porse Nielsen, ejer og direktør i rådgivningsfirmaet Seismonaut, der styrede slagets gang sammen med rådgiver Andreas Linnet Jessen.

”Udgangspunktet er at prøve at adoptere et kundeperspektiv i sin strategiske forretnings- og produktudvikling. Mange virksomheder har en tilbøjelighed til at arbejde indefra og ud, men vores råd er, at man med fordel kan arbejde mere indsigtsbaseret. Det betyder, at modevirksomheder skal forsøge at samle viden om deres kunder, for eksempel digitalt, og bruge den viden strategisk til at udvikle sin forretning,” fortæller Andreas Linnet Jessen.

Han har tre gode råd til, hvordan man bedst kommer nærmere at få indsamlet den relevante viden, der kan være med til at booste forretningen digitalt.

  1. Find frem til, hvad det egentlig er for en værdi, man skaber for sin kunde.
  2. Vurder egne værdier i forhold til konkurrenternes – lever man op til de forventede standarder, der er i den pågældende produktkategori, samt om der er steder, hvor man rent faktisk overgår dem.
  3. Videreformidle den værdiskabelse, som man er kommet frem til man har, til sine kunder på en hensigtsmæssig og effektiv måde.

Alle tre tilgange kræver, ifølge Andreas Linnet Jessen, en hvis digital forståelse, fordi det i høj grad er her modevirksomheder kan og skal interagere med slutforbrugerne i dag.