Facebook Abonnér
11:15
|
14.12.2017
nørgaard,4 Foto: Mads Nørgaard

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Modebrands støtter op om Kvindernes Internationale Kampdag, Emma Leth er tilbage på catwalken og Paris får sit allerførste permanente museum, der er dedikeret helt og holdent til mode.

| Kultur | af Sofie Ringtved Jensen

Kvindernes kampdag:
Den 8. marts blev der vanen tro sat fokus på kvinders rettigheder, med fejringen af Kvinders Internationale Kampdag, og det blev også markeret i modeverdenen. Den danske designer Mads Nørgaard er kendt for at have en mening og stå ved den, og det viste brandet endnu engang, med lanceringen af en ny limited edition sweatshirt, i anledningen af kampdagen. Den pink sweatshirt, med skriften ”GRLPWR” (girlpower), blev sat til salg den 8. marts.

Nyt samarbejde:
Det danske smykkefirma byBiehl har netop offentliggjort deres nye samarbejde med to af Danmarks største Youtube-stjerner, søstrene Julia Sofia og Ida Imilia. De to søstre har det sidste år, sammen med byBiehl, designet en smykkekollektion, der består af fem forskellige vedhæng. Kollektionen, kaldet Julia Sofia & Ida Imilia X byBiehl, vil blive lanceret den 30. marts.

Dansk modelcomeback:
Den danske model Emma Leth har længe været en af de mest eftertragtede modeller herhjemme, men siden hun fødte en søn i november 2016, har hun taget en velfortjent pause fra modeverdenen – indtil nu. I sidste weekend var Emma Leth nemlig tilbage på podiet under modeugen i Paris, hvor hun gik show for ingen mindre end Balenciaga.

Bestseller:
Det danske Bestseller-mærke Noisy May har indtil nu været en del af Vero Moda, men nu er brandet klar til at blive selvstændigt, fire år efter det blev lanceret i marts 2013. Det betyder, at Noisy May siden den 1. marts i år har stået på egne ben gennem en uafhængig organisation, og fremover vil være et selvstændigt brand i Bestseller-koncernen.

Ligestilling:
Det er ikke kun herhjemme, at modeverdenen tager del i Kvindernes Internationale Kampdag. Også den svenske high street-kæde Gina Tricot støttede op om dagen, ved at begynde at sælge støttearmbåndet, Onebracelet. Armbåndet blev designet i samarbejde UN Womans nationale komité i Sverige tilbage i 2015, og støtter arbejdet for at fremme ligestilling og eliminere diskriminering og vold mod kvinder og piger i hele verden. Armbåndet kan fra den 8. marts købes i alle kædens næsten 200 butikker på verdensplan, samt på deres hjemmeside, og Gina Tricot vil donere samtlige indtægter til UN Womans arbejde.

Kunst og mode:
Det svenske brand & Other Stories er kendte for deres samarbejder, og nu har de endnu et på vej. Mærket har netop lanceret en co-lab kollektion i samarbejde med kunstneren Shoplifter. Den New York baserede visuelle kunstner har været med til at designe og viderefortolke sine kunstværker til den nye kollektion, som vil bestå af både tøj, accessories, smykker og make-up.

Ny model:
Den erfarne designer Vivienne Westwood er ikke længere kreativ direktør for sit eget brand, siden hun officielt sidste år gav roret til sin mand, Andreas Kronthaler. Men det betyder ikke, at hun har tænkt sig at gemme sig. Vivienne Westwood var nemlig at finde på sin egen catwalk i Paris denne sæson, hvor hun var model for to forskellige designs fra sin mands nye kollektion for brandet. Det skriver Theguardian.com.

Modemuseum:
Paris, verdens hovedstad for mode, har overraskende nok ikke et museum dedikeret til emnet, før nu. Den franske storby får nemlig et permanent modemuseum, det skriver Fashionunited.com. The Palais Galliera har de sidste fire år været brugt til forskellige midlertidige udstillinger, men nu skal stedet dedikeres fuldstændig til mode. Museet vil blive bygget med hjælp fra Chanel fonden, og åbner sine døre i 2019, hvor det året rundt vil tilbyde besøgende en tur igennem modens historie, med alt fra 1800-tals beklædning til det nyeste nye i branchen.

Diversitet:
Diversitet er stadig et vigtigt emne i modebranchen, men kampen kan tage mange forskellige former – nu også som en dukke. Verdens måske mest populære dukke, Barbie, har længe haft det samme look. Hun er blond, hvid og unaturligt tynd, men nu ser det ud til, at en anden udgave af dukken har vundet børnenes hjerter. Ifølge Huffington Post er producentens mest solgte Barbie i 2016, i deres ’Fashionista’ linje, både mørkhåret, brunøjet og ikke mindst kurvet. En lille sejr for diversiteten.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev