Facebook Abonnér
18:28
|
23.09.2017
Soft_Gallery_sh Foto: Grundlæggerne af Soft Gallery, Tine Holt Møller og Barbara Hvidt

Soft Gallery fejrer sit første årti

Børnetøjsbrandet er Tine Holt Møller og Barbara Hvidts kreative hjertebarn, som igennem de sidste 10 år har vokset sig stor og stærk, og som for alvor er klar til at gå ind i sine teenageår.

| Strategi Viden | af Marlene Toldbod

Parløbet mellem Tine Holt Møller og Barbara Hvidt går helt tilbage til deres skoledage i London på henholdsvis Royal College of Art og London College of Fashion, og i 2007 besluttede de sig for at tage skridtet og grundlagde sammen Soft Gallery. Der har i årenes løb været afstikkere, som eksempelvis dengang de forsøgte at jonglere en voksenkollektion sideløbende med børnetøjet, eller dengang produktionen ikke blev leveret, og kunderne ikke fik, hvad de havde bestilt.

I dag dedikerer Soft Gallery sin tid 100% til børnetøj – det er her, Tine og Barbara ser de største muligheder for udvikling, og brandet vækster stødt år for år – særligt i udlandet. I takt med at brandet vokser i størrelse og ordrer, har det også været nødvendigt at hente flere eksperter ind i virksomheden – en strategisk vej, som Soft Gallery kommer til at fortsætte ud ad for at tage virksomheden til næste niveau.

Her ser de to designere tilbage på et årti med store kunstnersamarbejder og kaotiske messer, og frem mod et spændende indtog på det japanske marked.

Hvis I skulle lave tre nedslag i Soft Gallerys historie, som har haft betydning for hvor jeres forretning er nu, hvad ville det så være?
Det bedste:
”Har været de inspirerende og fantastiske samarbejder, vi igennem tiden har haft med diverse lokale som internationale kunstnere og fortsat stadig har. Vi startede vores første kollektion med to kunstnere, og i dag samarbejder vi med op til 15 forskellige per kollektion.”

Det værste:
”Var vinteren 2009, da produktionen aldrig blev leveret, og vi måtte meddele vores kunder, at vi desværre ikke kunne levere deres ordrer. Der lærte vi, at man ikke kun skal lægge sin produktion et sted, men i stedet sprede det ud over flere steder. I dag har vi 15 forskellige produktionssteder.”

Det mest overraskende:
”Da vores japanske distributør besøgte os i Danmark og sagde: ’Nu er I klar til det japanske marked’. Det har været et spændende samarbejde lige siden. Vi tager til Japan i marts for første gang og møder vores distributør og butikker. Det glæder vi os rigtig meget til.”

Hvordan har udviklingen været for børnemessen herhjemme, i forhold til at være salgsplatform?
”Man kan sige, at det har været ret kaotisk. Vi startede i CIFF Kids i Bellacenteret, men blev kort tid efter fristet til at komme over i Tap 1 til en nystartet børnemesse, hvor vi børnetøjsbrands skulle stå mere stærkt samlet i nye, moderne rammer og derved give børnebranchen et mere internationalt look i form af indretning og forplejning i håbet om at tiltrække udlandet yderligere og inspirere de danske indkøbere midt i krisen.

Men da nogen valgte at blive i Bellacenteret og andre valgte TAP 1, skabte det stor forvirring hos kunderne og endte ud i en splittet fornøjelse, hvilket desværre medførte, at Tap 1 ikke fortsatte det ellers rigtig fine, nye tiltag.

Nu fungerer det heldigvis fantastisk godt i Forum. Vi er alle samlet igen i nogle helt utrolig funktionelle og behagelige rammer, og vi oplever et meget tæt samarbejde og åbenhed med CIFF Kids omkring de ønsker, vi måtte have.”

I en overgang lavede I også tøj til kvinder, men er stoppet med det igen? Hvorfor?
”Der var mange, der efterspurgte Soft Gallery til voksne, og Tine kommer fra voksentøjsbranchen, så det virkede som en naturlig del af udviklingen for Soft Gallery også at lave en kollektion til kvinder.

Men det viste sig, at vi hverken havde tid eller ressourcer til både at køre et børne- og voksenbrand optimalt. Så vi valgte at fokusere udelukkende på børnetøjet, på trods af at vi på relativt kort tid nåede helt ud i 50 butikker i Danmark. Og når alt kommer til alt, var det den helt rigtige beslutning. At være 100% fokuseret på børn, for der var så meget mere vi kunne gøre der, og væksten viste sig primært at udspringe derfra. Vi har blandt andet fået godt fat i udlandet og eksporterer i dag ca. 70% af vores omsætning. Det kan være, at vi gør det igen en dag.”

Hvad er næste skridt for Soft Gallery?
”Vi har i de sidste par år haft meget fokus på personale, struktur, strategi og udvikling, og vi er kommet op på et højere niveau nu, hvor vi har kunnet tillade os at få “specialister” ind på de mange områder. Vi har gennem de sidste par år fået vejledning af en ekstern konsulent, som har fulgt os tæt og hjulpet os med at lægge endnu stærkere strategi og målsætning, og dermed støtte os på de områder, hvor vi ikke selv føler, at vi kan løfte opgaven på egen hånd. Næste skridt er at finde en administrativ chef, og eventuelt på sigt, en CEO.”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev