Facebook Abonnér
11:59
|
21.02.2017
coachella2,cropped Foto: Kampagnebillede fra 'H&M Loves Coachella'

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Mango laver deres første bæredygtige kollektion, Veras Marked rykker second hand-mekkaet indendørs, og Diesel og Nike trodser den amerikanske præsident – igen.

| Kultur | af Sofie Ringtved Jensen

Genbrug:
Efter et par måneder i vinterhi, er det populære tøjmarked, Veras Market, tilbage. Denne gang i nye – og indendørs – omgivelser på Copenhagen Street Food. Konceptet blev afprøvet sidste søndag, med så stor succes, at der allerede nu på søndag vil blive åbnet op for endnu en eftermiddag i genbrugets tegn. Fremover vil markedet blive afholdt hver anden søndag i de nye lokaler, indtil den 2. april.

Nyt samarbejde:
Det tyske tøjmærke Hugo Boss har længe været engageret i sportsverdenen. De har både haft samarbejder med sportsudøvere fra Formel 1, og fra golf- og fodboldverdenen, men nu er tiden kommet til Danmark. Hugo Boss har nemlig netop offentliggjort, at de har indgået et officielt partnerskab med F.C. København, hvilket vil sige at holdets spillere og ledelse fremover vil være klædt i BOSS – når de altså ikke er på fodboldbanen.

Supreme og B&O:
Supreme har længe været hypet, og det er noget, som de udnytter i stor stil. Det amerikanske brand har for nylig offentliggjort, at der i deres kommende SS17-kollektion vil være en række accessories. Produkterne er lavet på baggrund af forskellige samarbejder med andre brands, herunder danske B&O, som har bidraget med hovedtelefoner i forskellige farver. Kollektionen vil derudover bestå af helt normale hverdagsting, og indeholde alt fra tændstikker til drikkeglas.

Festivals-opvarmning:
Den svenske modegigant H&M lancerer hvert år en kollektion i samarbejde med en af verdens største festivaller – Coachella. Kollektionen, kaldet ’H&M Loves Coachella’ er som altid inspireret af den Califoniske ørken, som danner rammen om festen, og i år er deres kampagne lavet i samarbejde med det alternative popband The Atomics, som består af modellen Lucky Blue Smith og hans søstre Pyper America, Starlie og Daisy Clementine.

Bæredygtighed:
Det spanske high street-mærke Mango satser nu også på en grønnere tilgang til mode. Brandet har netop løftet sløret for en ny dame- og herretøjskollektion, som er produceret udelukkende i bæredygtige materialer, og som er et led i kædens nye strategi om at tage del i en mere klimavenlig arbejdsform og miljøvenlige produktionsmetoder. Kollektionen vil i første omgang bestå af 25 damedesigns og 20 herredesigns, og blive solgt fra marts på Mangos webshop, samt i udvalgte butikker verden over.

Politik:
Diesel har lanceret en ny kampagne kaldet #makelovenotwalls, som er instrueret af den eftertragtede modefotograf David LaChapelle, og hvor danske Alex Vargas har leveret musikken. Som antydet i kampagnens navn, handler den om at samle folk på tværs af kulturer, og så er beskeden til den nye amerikanske præsident vist ikke gået nogens næse forbi. Derudover har sportsmærket Nike taget skridtet videre, siden de offentligt tog afstand til Trumps indrejseforbud, og lanceret en kampagne med navnet ’Equality’ – også en reference til den stigende ulighed, som mange mener, den tiltrædende præsident fremmer.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev