Facebook Abonnér
22:51
|
15.12.2017
amazon1,cropped

Amazon laver sit eget modebrand

Onlinegiganten vil for alvor finde indpas på det globale modemarked, og har planer om at lancere eget tøjmærke i Storbritannien.

| Strategi | af Sofie Ringtved Jensen

Webfænomenet Amazon begyndte sine dage, som en online bogforhandler i 1994, men siden da har den britiske hjemmeside udvidet sit sortiment i mange forskellige retninger – en af dem er mode.

Amazon er nemlig fast besluttet på at indtage modescenen også, og er tæt på at etablere sit eget brand, som en del af at øge indsatsen på et marked i vækst. Det skriver The Daily Telegraph.

Mode er vejen frem
Amazon har dog længe haft modemarkedet på deres radar, ikke mindst siden de i 2006 opkøbte modesiden Shopbob, og den online skoforhandler, Zappos, i 2010, for intet mindre end 850 millioner dollars.

Indtil videre har indsatsen dog primært været på det amerikanske marked, hvor selskabet allerede sælger varer fra syv af deres egne brands, men nu er Europa i fokus.

Amazon har taget tilløb igennem det sidste års tid, til at indtage det britiske marked, blandt andet ved at ansætte flere højt rangerede navne indenfor detail, herunder Frances Russell, tidligere direktør for dametøj i britiske Marks & Spencer. Og ifølge Drapersonline.com vil Primarks chefindkøber for herretøj, Glen George, ligeledes blive en del af selskabet, i forbindelse med den nye satsning.

Mode er da heller ikke en dårlig satsning for selskabet, som tidligere i denne måned kunne løfte sløret for, hvor meget det egentlig betyder for deres forretning. De har nemlig solgt mere en 60 millioner modevarer, siden de tilføjede 350 forskellige modebrands til deres europæiske hjemmesider – hvilket gør denne salgskategori til den hurtigst voksende for virksomheden.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev