Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Detailhandlen kan lære meget af netbutikker

Fysiske butikker kæmper for at følge med det stigende online salg, men nu vil Teknologisk Institut give dem en hjælpende hånd.
Fysiske butikker kæmper for at følge med det stigende online salg, men nu vil Teknologisk Institut give dem en hjælpende hånd.

Netbutikkerne har stor succes med at give deres kunder præcis det de vil have – en service, som de fysiske butikker i mindre grad kan tilbyde. Det kræver nemlig en vis mængde teknologi, som indtil videre er mest udbredt online. Det skriver Business.dk.

Teknologisk Institut har nemlig sat sig for, at hjælpe de mange butikker, som kæmper med omsætningen, gennem åbningen af et helt nyt demonstrationscenter i Taastrup. Her skal det være muligt at lære mere om forskellige teknologier, som kan hjælpe butikkerne med at kende deres kunder bedre, så de kan målrette deres salg – en strategi, netbutikkerne allerede nu har succes med.

”Hvor e-handelen vokser med 20 procent årligt, er handelen i fysiske butikker for nedadgående, og butiksdøden rammer især i udkantsområderne. En netbutik er i stand til at indsamle mange oplysninger om kunderne: hvor de kommer fra, hvad de kigger på, og hvad de køber mest af. Indehaverne af fysiske butikker kan også udnytte data til at optimere deres salg, men de har brug for at se, hvordan man helt konkret gør, inden de går ud til en leverandør,” siger Jan Overgaard, sektionsleder for digitalisering og logistik på Teknologisk Institut, til Business.dk.

Tingenes Internet
Det nye tilbud, kaldet ’Tingenes Internet’, vil åbne dørene til deres op til 200 m2 store demonstrationscenter, senest i november 2017. I første omgang er fokus at hjælpe detailhandlen med at komme i gang med at bruge internetteknologi til at øge sit salg. Her er for eksempel tale om små sensorer, intelligente kameraer, akustiske lydsensorer med flere, som kan være med til at holde styr på varernes og kundernes bevægelser, og herved give butikkerne mulighed for at optimere både kundebetjening og salg.

”Det handler om at skabe nye tjenester og netværke med kunderne i et databaseret økosystem, hvor man samler data om kunderne, hvad enten det er på sociale medier eller i en fysisk butik, så man kan stille relevant indhold til rådighed for dem,” fortæller Jan Overgaard til Business.dk.