Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

”Troværdighed er afgørende i influencer-samarbejde”

Noisy May prøver kræfter med at overlade en stor del af markedsføringen og brandfortællingen af en ny kollektion til bloggere.
Noisy May prøver kræfter med at overlade en stor del af markedsføringen og brandfortællingen af en ny kollektion til bloggere.

Det danske Bestseller-brand, Noisy May, har i deres seneste kampagne samarbejdet med seks influencers fra henholdsvis Tyskland, Holland og England. Valget om at satse på disse markedet er truffet ud fra, at brandet er relativt stort i de tre lande, og at virksomheden ønsker at øge kendskabsgraden i udlandet yderligere, fortæller Lærke Hjertensgaard, social media editor hos Noisy May.

De seks udvalgte influencers har hver designet fem stykker tøj, der tilsammen udgør en limited capsule-kollektion, som kommer i butikkerne i morgen. Og forud for lanceringen, har Noisy May haft en nøje planlagt strategi om ikke blot produktplaceret deres tøj.

”Ideen bag kampagen er at få skabt tøj, som forbrugerne i højere grad kan relatere til. De seks influencers har designet tøjet og har taget deres følgere med på hele rejsen fra designproces til lancering. Håbet er, at pigerne får et forhold til brandet og produkterne, som vil smitte af på deres følgere og derved forbrugerne,” siger Lærke Hjertensgaard.

Stor rækkevidde og et godt match
De seks influenceres følgertal på Instagram løber fra 30.000 til 100.000, og de har mellem 10.000 og 76.000 sidevisninger på deres respektive blogs. Deres potentielle rækkevidde er altså ikke til at komme udenom, og det har da også spillet en rolle for Noisy May i research- og udvælgelsesprocessen.

”Med de seks piger har vi forsøgt at ramme forskellige online-fællesskaber. Ud over mængden af følgere, er det vigtigt, at pigernes profil stemmer overens med Noisy Mays identitet – de skal kunne stå inde for det og kunne se sig selv som brandambassadører. Troværdighed er afgørende i et influencer-samarbejde,” siger hun.

Udover at være meddesignere af det fysiske produkt, er de seks influencers medskabere af indhold til egne og Noisy Mays sociale og digitale platforme. Kampagne forløber i to faser, hvor den første handler om at skabe nysgerrighed og sætte produkterne i en relevant kontekst på bloggernes egne kanaler op til kollektionslanceringen. Når tøjet er landet i butikkerne i morgen, går fase to i gang, hvor Noisy May tager mere styring på kampagnen, blandt andet på et nyt website, hvor det vil være tydeligt, at det er brandet, der er afsender.

”Bloggerne har i efteråret rejst rundt i Europa med tøjet på og taget en masse billeder, de har delt med deres følgere, og altså vist tøjet før det kommer i butikkerne. Pigerne har derved stor indflydelse på markedsføringen, og det, forbrugerne præsenteres for, er set fra bloggernes synsvinkel. Så selvom vi har godkendt det, bloggerne har delt, har pigerne været en vigtig medforfatter af brandfortællingen,” siger Lærke Hjertensgaard slutteligt om de overvejelser Noisy May har gjort sig forud for samarbejdet, og som man som brand bør være opmærksom på, når man involverer influencers i både produktudvikling og markedsføring.

De seks blogs kan findes her: thelfashion.com, srevolrof.blogspot.com, dominiquecandido.com, urbantravellerr.com, iamcharlottemartin.com og oliviabynature.wordpress.com.

Noisy May afholder lanceringsfest torsdag den 16. februar på Fugu i København fra klokken 15-17, hvor det er muligt at møde de seks bloggere og se kollektionen. RSVP til Lærke Hjertensgaard på laerke.hjertensgaard@bestseller.com.