Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

H&M bruger kystaffald i ny kollektion

Modegiganten har netop løftet sløret for sin sjette Conscious Exclusive-kollektion, der blandt andet er lavet af genanvendte plastmaterialer.
Modegiganten har netop løftet sløret for sin sjette Conscious Exclusive-kollektion, der blandt andet er lavet af genanvendte plastmaterialer.

Det svenske modehus tager endnu et skridt mod et mere bæredygtigt sortiment, med lanceringen af dette års Conscious Exclusive-kollektion, som blandet andet er lavet af materialet BIONIC® – en slags genbrugspolyester, som er fremstillet udelukkende af plast taget fra kystaffald.

”Vi arbejder hele tiden på at prøve nye ting af, finde nye processer og materialer at arbejde med. Vi har i flere år arbejdet med genbrugt polyester, lavet af PET-flasker, men nu havde vi mulighed for at være den første modevirksomhed, der designer gallatøj med BIONIC®,” forklarer kommunikationsansvarlig Sara Juel Andersen.

Hun fortæller ligeledes, at H&M håber, at de kan være med til at øge efterspørgslen på materialet, og dermed være med til at fremme yderligere innovation på området. Kystaffaldet, som er brugt i den kommende kollektion, er indsamlet i Hainan i Kina af Bionic Yarn, som blandt andet ejes af multitalentet og G-Star-medejer, Pharrell Williams.

Mode og bæredygtighed forenes
Kollektionen vil som sædvanlig indeholde både herre- og dametøj, men som noget nyt i år vil der også være forskellige designs til børn. Derudover har H&M for første gang produceret en Conscious Exclusive-duft, som er lavet af økologiske olier.

“For designteamet i H&M er dette års Conscious Exclusive en mulighed for at drømme, og det er dejligt at få lov til at vise præcis, hvad der er muligt med bæredygtige materialer, som vi for eksempel har gjort det med den plissérede kjole lavet af BIONIC®-stoffet,” siger Pernilla Wohlfahrt, H&M’s chefdesigner og kreative direktør.

Conscious Exclusive er en del af H&Ms strategiske arbejde, for at fremme en mere bæredygtig modebranche, og i 2016 nåede de op på at få produceret 20% af deres sortiment i bæredygtige materialer.

Kollektionen vil være tilgængelig i cirka 160 butikker over hele verden og online fra den 20. april.