Soulland på Revolver: ”Vi lægger alt vores energi på messen”
Efter to veloverståede dage er meldingen klar: indkøberne er her, og de danske brands arbejder fokuseret på at lukke aftaler.Revolver-messen er i fuld gang, og udstillerne har travlt med møder og med at vise deres AW17-kollektioner frem til de mange besøgende. Især hos Soulland er energien i top – de har nemlig valgt at have fokus på kun én ting denne sæson:
”Den her modeuge er første gang, at vi har valgt at lægge al vores energi kun på messen. Vi holder hverken show, eller andre arrangementer denne gang, og vi er heller ikke i vores showroom. Vi har besluttet at samle vores energi ét sted, og vil gerne fokusere lidt mere på retail, som vi normalt ikke har så meget tid til, under modeugen,” siger Jacob Kampp Berliner, CEO for Soulland, og fortæller, at det handler om at prioritere sine ressourcer, og at prøve at gøre én ting godt, i stedet for mange ting halvt. Men det betyder selvfølgelig ikke, at de ikke vender tilbage til showscenen igen, på et tidspunkt.
Måske af denne grund, er han meget positivt stemt over de første to dage på messen, men indkøberne bruger, ifølge ham, mere messerne til at selektere fremfor at lave reelle bestillinger:
”Jeg vil nok nærmere kalde det selektioner, fremfor deciderede ordrer, indkøberne laver hos os på messer. Men med det sagt, synes jeg dog, at der har været mange interesserede denne sæson, især fra udlandet, og de har virket meget målrettede,” siger Jacob Kampp Berliner.
Ude- eller hjemmemarked?
Samme opfattelse kan man høre fra nichebrandet Kokoon, som udelukkende producerer tøj i silke. Sara Sievers, mærkets managing director, fortæller, at de har haft mange positive aftaler, men at man aldrig kan vide, hvad der sker efterfølgende:
”Nogle gange kan en indkøber lægge en hel ordre, og så ser man dem aldrig igen. Så man kan ikke være for sikker, selvom standen har været godt besøgt. Men vi har en rimelig fast kundeskare og et ret stramt koncept, så vi kender vores kunder ret godt,” siger Sara Sievers og fortæller, at hun dog tror, det er vigtigt at være på messe, hvis man vil møde nogle nye potentielle kunder, som ikke nødvendigvis ville lægge vejen forbi showroomet.
Grundlægger af Shoe the Bear, Jakob Fuglsang, er også godt tilfreds med de besøgende på messens anden dag, og især én type kunde har skilt sig ud:
”Vi er oplever, at der er mange udenlandske besøgende, fra blandt andet Island og Færøerne. En af sæsonens store overraskelser er, at stormagasiner fra Tyrkiet har vist interesse,” fortæller Jakob Fuglsang, og fortæller at messens dog foregår midt i deres indsalgsperiode, så de fleste af deres kunder allerede er i hus på nuværende tidspunkt.