Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Mit mest mindeværdige modeshow

Fashion Forum har taget en snak med tre modeuge-erfarne branchefolk, for at høre hvilket show, de husker allerbedst og hvorfor. Læs As Ølands svar her.
Fashion Forum har taget en snak med tre modeuge-erfarne branchefolk, for at høre hvilket show, de husker allerbedst og hvorfor. Læs As Ølands svar her.

Hvad skal der egentlig til, for at et show blæser publikum omkuld og indprenter sig i deres hukommelse mange modeuger fremover?

Det har vi spurgt As Øland om – kreativ chef hos Dansk Mode og Tekstil og tidligere moderedaktør på Eurowoman.

Hvad husker du, som det mest mindeværdige show, du har overværet, under en københavnsk modeuge?
Jeg kommer til at tænke på Mads Nørgaards triologi-show i Den Grå Hal i 2005. Der var den bedste stemning, og der var alt det, et show skal kunne. Væggene var nærmest ved at brase ned, fordi folk var så stemte og gerne ville ind – det var ret vildt. Ned af catwalken gik nogle virkelig seje typer, f.eks. Steen Jørgensen fra Sort Sol og en masse legendariske modeller, som jeg vil kalde det. Der var også flere af hans venner, som han bare synes var cool, og som han ville vise frem. Dengang var det en helt ny ting, men i dag er det blevet mere populært. Efter showet, var der fest i Den Grå Hal og gratis drinks – det var årets fest.

Hvad gjorde showet så specielt?
Det var en stor oplevelse, og meget mere end en catwalk, på grund af stemningen. Og så var det en overraskelse, fordi det var så anderledes, både fordi det var på Christiania, og fordi han som den første havde valgt at bruge personligheder fremfor modeller. Det var lige meget, hvad deres mål var og om de levede op til skønhedsidealerne, det var bare nogle seje folk. Det kræver ret meget at et brand, men det er typisk for ham at kunne gøre det alligevel. Men bare det, at han tør, det er modigt.

Normalt kan man godt føle, at det hele er lidt på afstand, men den her gang var der et sammenhold, fordi det var meget demokratisk og dansk – men det er jo også det, som Mads Nørgaard står for.

 Hvad ville du gerne se mere – og mindre – af?
Jeg vil gerne se mere personlighed. Vi har mange fantastiske brands, for eksempel Kokoon og Stine Goya, som er gode til at gå deres egne veje, og turde tro på deres eget brand, og føre det ud i livet.

Der måtte gerne være mindre overfladiskhed og ligegyldighed. Men heldigvis har vi bevæget os i den rigtige retning, og jeg fornemmer, at dansk mode har fundet sin egen stemme og identitet.

Hvad skal der til, for at et show bliver mindeværdigt?
Det skal være en oplevelse, men det handler også meget om styling og alt det udenom. Henrik Vibskov er en fantastisk kunster, og er god til at skabe en stemning, hvor det hele spiller sammen og bliver en totaloplevelse.

Hvordan synes du, udviklingen har været inden for shows til Copenhagen Fashion Week?
Før krisen var der råd til en masse, folk turde gøre mere, men nu har der været en lang periode, hvor ressourcerne ikke har været til ligeså meget som før. Men til denne modeuge kan jeg mærke, at folk er på vej tilbage på rette spor, og at det er ved at vende nu. Det er nok en naturlig cyklus, men jeg tror vi er på vej ind i en god stime igen. Man skal huske, at det kræver virkelig meget af et brand, at lave et show, både mentalt og økonomisk, så det er ikke en tur i parken- det er ligesom et lille teaterstykke.