Der er sket meget, siden Naja Munthe i 2014 blev eneejer af det danske designhus MUNTHE. Virksomheden trængte til en frisk start efter et skuffende 2013, med røde tal på bundlinjen. Men efter tre års stilhed, er MUNTHE igen klar til at vende tilbage til den københavnske modescene – tallene ikke længere røde, og der er kommet god gang i salget igen, både i ind- og udland.

Det var derfor et naturligt valg for kreativ direktør, Naja Munthe, at afholde show under Copenhagen Fashion Week til februar, og hun ser frem til at præsentere et fornyet brand, der dog stadig har fokus på det genkendelige kreative univers og brandidentitet.

Ifølge Naja Munthe selv, skyldes den store fremgang, at forskellige interne omstruktureringer har båret frugt:

”Jeg tror, at det skyldes at den strategi, jeg lavede for tre år siden i forbindelse med navneskiftet, har virket. Det er et stort skib, der skal vendes, når man laver ny strategi for en så veletableret virksomhed, men jeg havde en klar ide om, hvor jeg ville hen. Det har været nogle lange seje træk, og jeg tror den fremgang, vi oplever nu, hvor vi i Danmark har fordoblet omsætningen på engroskunder, er fordi kunderne i endnu højere grad oplever, at det de skal betale, passer med det de får,” siger Naja Munthe og forklarer, at hun forsøger at være omstillingsparat og være i konstant udvikling:

”Jeg har haft meget fokus på den designmæssige udvikling. Jeg vil selvfølgelig gerne beholde de kunder, jeg har i forvejen, men jeg vil også gerne tiltrække nye. Det har jeg haft meget for øje, og det tror jeg, man kan se i det kommende show. Jeg synes, det er vigtigt, når man har mange år på bagen, at tage et kritisk blik på sig selv og spørge om det er godt nok,” fortæller Naja Munthe.

See now, buy now
Hendes strategi er at imødekomme den øgede internationale efterspørgsel, og her mener hun, modeshowet er en effektiv metode. For at ramme det udenlandske marked, er det vigtigt at give indkøberne en god oplevelse, og samtidig vil det ikke skade, hvis showet kan sætte nogle influencers i stævne. Derudover er flere konkrete strategiske tiltag på bedding til det kommende show, blandt andet vil Naja Munthe eksperimentere med den omtalte see now, buy now-tilgang, som flere andre designere, både danske og udenlandske, allerede har taget til sig. Det betyder, at enkelte styles vil blive sat til salg, umiddelbart efter showet, så MUNTHES kunder kan få lov til at få fingrene i varerne, lige efter de har forelsket sig i dem.

Naja Munthe glæder sig meget til at vende tilbage til showscenen, fordi det for hende er den ultimative måde at fremvise en kollektion, også på et personligt plan:

”Når man er designer, så tænker man meget holistisk, jeg har hele tiden billeder inde i hovedet, og den eneste måde jeg kan iscenesætte alle billeder på én gang, er ved at lave et show. Det er en kæmpe tilfredsstillelse,” siger Naja Munthe, som dog understreger, at det ikke betyder, at hun fremover vil være at finde i showkalenderen to gange om året:

”Jeg er gået væk fra, at man absolut skal holde show hver gang. Jeg ville ikke binde mig til noget, og jeg vil have lov til bestemme selv, så jeg kan gøre det, der eksponerer brandet på den bedste måde. At vi valgte at holde show nu, er fordi vi alle sammen synes, den her kollektion er utrolig stærk – den skal vises frem.”

MUNTHEs AW17-show bliver afholdt den 2. februar kl. 15 i Copenhagen Skate Park. Se hele showkalenderen her.