Facebook Abonnér
02:33
|
24.05.2017
Oscar de la renta_159 Foto: Oscar de le Renta-frimærker

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Tom Fords film har præmiere, Chloé får ny chefdesigner og rygterne svirrer og et samarbejde mellem Louis Vuitton og Supreme.

| Kultur | af Karoline Kaae Svendsen

Ugen startede ud med en god nyhed: Viggas deleøkonomiske forretningsmodel virker. Familier, der i dag bruger VIGGA babytøj til deres børn, har samlet sparet 5.400.000 liter vand og 57 tons CO2 ved at dele børnetøj med hinanden. Det viser deres seneste miljøregnskab.

Modeuge-sæsonen er skudt igang i dag med Men’s Fashion Week i London, og de øvrige modeuger i Europa følger trop om to ugers tid. Kalenderen for Stockholms modeuge er netop offentliggjort, og gamle kendinge som Hope og J. Lindeberg afholder shows. Programmet starter søndag den 29. og slutter den 31. januar.

Den afdøde designer, Oscar de la Renta, æres ved at skulle pryde de amerikanske frimærker. 10 billeder af detaljer fra hans mindeværdige kollektioner vil kunne pynte brevene, blandt andet med flere motiver af hans blomstrede festkjoler, som han særligt var kendt for. Det 11. frimærke i samlingen er et sort/hvid-portræt af designeren selv.

Tom Fords nyeste spillefilm, Natdyr (Nocturnal Animals), fik i går dansk præmiere. Han har både haft rollen som manuskriptforfatter og instruktør, og det er hans første film siden ”A Single Man” fra 2009. Hovedrollerne spilles af Amy Adams og Jake Gyllenhaal.

Der har endnu en gang været stoledans i den internationale modebranche. Chloés chefdesigner, Clare Waight Keller, har valgt ikke at forlænge sin kontrakt med modehuset, der udløber til marts. Hun har pendlet fra London til Paris, og det ønsker hun ikke at fortsætte med. Hendes erstatning er Natacha Ramsay-Levi, der kommer fra en stilling som Design Director hos Louis Vuitton – med Nicolas Ghesquière som nærmeste chef.

Dette holder gang i rygterne om, at Nicolas Ghesquière også forlader modehuset i 2018 – eller før – hvis muligt – da han har givet udtryk for, at han vil starte sit eget brand. LVMH-koncernen er eftersigende allerede i gang med at finde hans afløser.

Men Louis Vuitton har været omdrejningspunktet for endnu et – og endnu vildere – rygte. Nemlig et potentielt samarbejde med Supreme. Louis Vuittons herredesigner, Kim Jones, lagde et billede på Instagram af luksusmærkets logoer tilsat et klistermærke med Supreme – en skjult antydning af, at noget er under opsejling. Og intet går internettets øjne eller øre forbi, da også en mandlig model delte et billede af en hvid t-shirt med både det ikoniske monogram og Supreme-logo på. For godt til at være sendt? Vi får se.

Et samarbejde, der er blevet til virkelighed, er Ganni og webshoppen Mytheresa.com, der sammen har skabt en minikollektion bestående af fem stykker badetøj i farverne lyseblå, rosa, rød og sort.

Herhjemme har to danske smykkebrands fundet nye PR-hjem. Charlotte Lebeck er landet hos Agency V, og Mielko Jewellery repræsenteres nu hos Soil Agency.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev