Facebook Abonnér
19:40
|
22.05.2017
BurberryMenswearSpringSummer2016ShowFinal Foto: Burberry SS16

Tilbageblik 2016: Da modesystemet ændrede kurs

Sjældent har modens cyklus været så meget i opbrud, som i 2016.

| Modeuge Strategi Udland | af Marlene Toldbod

På fredag begynder årets første modeuge, London Collections Men. Og set i lyset af alt det, der skete på showscenerne verden rundt sidste år, bliver det spændende at se, hvor modehusene samler tråden op, og i hvilken retning, de går.

Det begyndte med Burberry. Brandet har i mange år gået forrest når det kommer til at afprøve nye teknologier og tilgange til den traditionelle showscene – livestreaming, see now, buy now – og i år blev de så de første til at melde ud, at de ville slå visningen af herre- og damekollektioner sammen, og dermed halvere deres årlige showmængde. En snebold, der efterfølgende rullede stærkt, hvor brand efter brand, gik i briternes fodspor – Tom Ford, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Calvin Klein og Vivienne Westwood, blot for at nævne nogle få.

En fremtidig konsekvens er heraf, er uden tvivl, at de herremodeuger, der har brugt de sidste mange år på at etablere en platform, kommer til at tage deres eksistensgrundlag op til revision. For hvis mange af de største brands vælger at trække deres herreshows for at vise dem under damemodeugerne, hvad er der så tilbage?

Et element, der for alvor blev rullet ud under årets modeuger, var see now, buy now. Både Tommy Hilfigers, Buberrys og Tom Fords kollektioner var tilgængelige så snart de forlod catwalken i henholdsvis New York og London på Mytheresa.com, der også livestreamede showsene, og for første gang afprøvede konceptet ’Show + shop’. Jo flere brands, der adopterer denne tilgang, jo større krav bliver der på sigt til indkøbere og produktion. Om det er starten på en større forskydning i sæsonerne, som vil få indvirkning på den globale modeuge-kalender vil 2017 måske vise.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev