Forbedr din online-tilstedeværelse
Til årets sidste DAFI Tuesday fortalte direktør for Web2Media, Kim V. Jørgensen, hvordan man bør optimere den digitale del af forretningen.“Agér, frem for at reagere. I skal gøre noget i stedet for at vente på, at I er nødt til at gøre noget. Det kræver, at I lægger en klar strategi,” indleder Kim V. Jørgensen sit oplæg omkring, hvordan modevirksomheder bedst muligt følger med den digitale udvikling.
Det er, ifølge ham, nødvendigt at have en særskilt, digital plan, som passer ind i virksomhedens overordnede forretningsstrategi. Et af de vigtigste spørgsmål at stille er: ’Bidrager de digitale løsninger i sidste ende til bundlinjen?’
Mobilen ligger i overhalingsbanen
Mobiltrafikken stiger, mens trafikken for desktop og tablets falder, fortæller Kim V. Jørgensen og forklarer, hvilken betydning det har for virksomheder.
”Den stigende andel af mobiltrafik gør det specielt relevant for virksomheder at ramme den mobile bruger og indtænke mobile løsninger i den digitale strategi for 2017. Mobile Pay er eksempelvis en nem måde for forbrugeren at tjekke ud på, og får desuden ordreværdien for mobile salg til at stige.”
Selvom mobilen endnu halter efter desktop og tablets, når det kommer til afslutningen af bruger-rejser, er det mindst lige så meget værd at anvende mobilen til markedsføring ifølge Kim V. Jørgensen.
”Selvom 89% af alle salg endnu sker ude i de fysiske butikker, er langt størstedelen affødt på mobilen. I kan udnytte, at de fleste kunder er inspireret af indhold fra deres mobiler, når de handler i butik. I varmer så at sige kunderne op til at købe ved at forklare dem om jeres produkter og infomere om kampagner og lignende digitalt.”
Få kundernes klik
Den primære årsag til onlinehandel er udvalg, tid og pris, fortæller Kim V. Jørgensen, hvortil han forklarer, hvorfor business insights er afgørende for virksomheders salg.
”Modebranchen skiller sig ud i forhold til mange andre brancher, fordi varer ofte er billigere at handle online, tilmed findes der et større sortiment end i de fysiske butikker. I vinder kunder på at sammenligne egne produkter med jeres konkurrenters på konkrete konkurrenceparametre for at finde ud af, hvordan I skiller jer ud på jeres onlineportal.”
For at drive optimal nethandel, må virksomheder hele tiden teste, hvad der giver det bedste afsæt for deres produkter, tilføjer Kim V. Jørgensen.
”For en periode kan I eksempelvis prøve at oplyse kunderne, når der kun er ét stk. tilbage på lager. Dernæst kan I prøve at vise forslag til andre varer, der kunne være i kundens interesse. Sådanne splittest kan nemt få jeres onlinesalg til at stige med mange procenter.”
Kim V. Jørgensen oplever, at flere ønsker at dele deres budget op i et online og et offline budget. Han råder virksomheder til at have et samlet budget, men derfor kan man godt sætte forskellige delmål for henholdsvis butik og webshop, pointerer han sluttelig.