Facebook Abonnér
06:27
|
24.02.2017
Ace and Tate Foto: Ace & Tate er poppet op i København. Foto: Amanda Hestehave

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: december-pop-ups, tekstiler i Hjernekassen og de nyeste SS17-kampagner.

| Kultur | af Marlene Toldbod

Streetwear-butikken Apocs ligger lokaler til en pop-up-shop kurateret af Liafi Studio og Le 21ème. Resten af december vil man kunne finde brands som Vetements, Supreme, Raf Simons, Junya Watanabe og Stone Island.

Også det hollandske brillebrand, Ace & Tate, er gået pop-up’ens vej i København. Som en del af den kreative designverden, har Ace & Tate taget initiativ til at starte en fond, der støtter lokale kunstnere. Det gør sig også gældende i Danmark, og brandet inviterer kunstnere til at skabe et kunstværk, der vil blive udstillet i butikken i 48 timer.

I mandags kunne man på P1 høre Peter Lund Madsens program, Hjernekassen, der handlede om tekstiler. Her stillede hjerneforskeren spørgsmålet: Hvordan er vi kommet frem til at gå i det tøj vi går i? Til at hjælpe med at svare på det, havde Peter Lund Madsen inviteret Marie Louise Nosch, professor og leder af Center for Tekstilforskning og Ulla Mannering, seniorforsker ved Nationalmuseet, i studiet. Hvis du missede programmet, så kan du høre det her.

At model Ashley Graham har været med til at ændre dagsordenen inden for modelbranchen er der vist ingen tvivl om. Men det lader til at dele af modebranchen ikke ønsker at følge med. Den amerikanske model pryder lige nu forsiden af britisk Vogue, men det var ikke let at finde designere, der ville have deres tøj med på fotoskydningen – det skriver Vogue-redaktør, Alexandra Shulman i magasinets leder, hvor hun også, uden at nævne navne, kalder det ’unwise’, at brands ikke støtter op om diversitet i branchen.

Børnetøjbrandet Molos logo og identitet har fået et make-over af designstudiet, Wrong Studio. Det skal sikre, at Molo også fanger en ældre målgruppe, idet brandet fremadrettet vil have en stor del af kollektionerne tilgængelige helt op til 16 år.

Denne uge offentliggjorde landets største blogplatform, Bloggers Delight, at de åbner kontor i Aarhus. Det bliver en af blogverdenens gamle kendinge, der kommer til at stå i spidsen for det nye kontor, nemlig Lasse Ribergård Rasmussen.

Flere af de store modehuses SS17-kampagner kom ud i denne uge. Hos J.W. Anderson er übercool Chloë Sevigny, der ligger ansigt til og hos Gucci har Alessandro Michele fundet vildskaben frem: løver, tigre og leoparder smyger sig om modeller og Gucci-tasker.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev