Facebook Abonnér
09:12
|
24.01.2017
Tue Deleuran2 Foto: Tue Deleuran

Björkvin-stifter: ”Jeg vil fortælle alt, jeg har lært”

Tue Deleuran vil dele ud af sin erfaring og viden, så morgendagens designere ikke behøver begå samme opstartsfejl, som han selv gjorde.

| Strategi Viden | af Karoline Kaae Svendsen

For omkring 10 år siden startede Tue Deleuran tøjvirksomheden, Björkvin, der på to år nåede op på at sælge 500.000 stykker tøj om året. Ham og hans forretningspartner startede fra bunden, uden erfaring eller uddannelse inden for mode. For at sikre kvaliteten af produktionen af Björkvin-tøjet købte han i 2008 en tekstilfabrik i Portugal, der i dag producerer både Björkvin og tøj for andre store brands fra Danmark, Europa og USA.

Alt den viden, Tue Deleuran har indsamlet på godt og ondt, vil han ikke holde for sig selv. I hans optik er der ingen grund til, at andre behøver begå de samme fejl som ham. Det har resulteret i et samarbejde med KEA, som ikke blot har et uddannelsesmæssigt formål, men som også er en opfordring til den etablerede branche om at åbne op og tale mere sammen.

”Med Björkvin kom vi rigtig godt fra start, og det er først nu, at jeg forstår, hvor heldige vi var. Vores producent var vores vigtigste kilde til læring omkring produktion af tøj, og på kort tid vi lærte om hele processen. Det er ikke alle nystartede tøjvirksomheder, der har det privilegium og er i hænderne på så gode producenter, som vi var, og det vil jeg lave om på,” siger Tue Deleuran.

Jeg vil gerne besvare de studerendes spørgsmål
Hans ambition er at nå morgendagens designere og andre med en iværksætter i maven. For det kan være en kompliceret proces at starte virksomhed, især inden for mode, påpeger han.

”Jeg vil fortælle alt, hvad jeg har lært på godt og ondt. For eksempel fordele og ulemper ved forskellige produktionslande, hvad man skal gå efter i valget af producent, og hvilke spørgsmål, man skal stille. Jeg ved især meget om produktion, fordi jeg har siddet på begge sider af bordet – været kunde hos en producent, og nu ejer jeg selv en fabrik, hvor jeg skal forhandle og samarbejde med brands,” siger han.

Man kan gøre sig dyrt købte erfaringer som iværksætter, og derfor er det vigtigt for Tue Deleuran at nå de studerende – inden de står med ubetalte regninger eller er blevet snydt af en producent.

”Det er mit indtryk, at de studerende stiller mange af de samme spørgsmål, og dem vil jeg rigtig gerne besvare – og på en simpel måde. Der er ingen tvivl om de unge designeres talent, men de kan komme rigtig langt, hvis de også er med på produktions- og forretningsdelen. At være kommerciel er ikke ensbetydende med, at man ikke kan være kreativ.”

Åbenhed er en mangelvare
Tue Deleurans videndeling har forskellige formater, blandt andet har han lavet en række korte Youtube-videoer, hvor han fortæller om forskellige aspekter af at starte en tøjvirksomhed. Disse videoer anvender KEA i deres undervisning, fortæller underviser, Catrine Hartvig Kledal:

”Jeg bruger videoerne i min undervisning, fordi det har en anden troværdighed, når budskabet kommer fra en person, der har startet virksomhed op og har gjort sig en masse erfaringer. Vi underviser primært ud fra lærebøger, så historier fra branchen og livet efter skolebænken giver en ekstra dimension til undervisningen. Budskabet er det samme, men formatet er et andet,” siger hun, og tilføjer:

”At anvende den slags videomateriale er et led i at bygge bro mellem de studerende på vores uddannelser og folk i branchen. Samtidig viser eksemplerne udefra – og i dette tilfælde videoerne med Tue Deleuran – at den teori, de studerende bliver præsenteret for, kan omsættes til praksis og er anvendelig.”

Ud over samarbejdet med KEA, er formålet med videoerne, at de skal medvirke til en større gennemsigtighed designerne imellem. Det er der nemlig alt for lidt af i branchen, mener Tue Deleuran.

”Modebranchen er enormt hård, og vi skal blive bedre til at hjælpe hinanden. Jeg vil derfor gøre op med den lukkethed, der er omkring, hvor man får produceret ens tøj,” siger han og nævner, at gennemsigtighed omkring, hvilke lande og områder, der er dygtige, samt hvilke producenter, der har et godt ry, jo alt sammen er gavnlig viden for andre virksomheder. Men noget, som der sjældent bliver delt ud af,” siger han afslutningsvist.

Tue Deleurans videoer kan ses her.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev