Facebook Abonnér
07:34
|
20.09.2017
denim

Hvordan fortæller man den komplekse historie om denim?

Tre internationale denimvirksomheder forklarer, hvorfor det er vigtigt at være transparente omkring, hvordan jeans bliver til.

| Strategi | af Melea Wallenius

Alle har dem – jeans. Nogle koster 50 euro, mens andre koster 500 euro. Men hvordan ved forbrugerne, hvad de betaler for? Og hvordan forklarer man det som brand?

Da musikeren Pharrel Williams blev medejer af G-Star Raw tidligere i år, foreslog han, at virksomheden lukkede forbrugeren helt ind i brandets univers. Det resulterede i en længere video og 15 kortfilm, som alle viser forskellige aspekter af virksomheden. Det er første gang, at virksomheden er helt åbne omkring, hvordan de designer, og hvordan de arbejder, forklarer strategidirektør, Sean Peron, til Fashion United. Foruden videoerne, som giver forbrugeren et indblik i brandet og tilblivelsen af jeans, kan kunderne også kontakte alle afdelinger i virksomheden, fra økonomi- til IT-afdelingen, og få svar, hvis de skulle have spørgsmål.

Også brandet Denham the Jeanmaker har valgt at prøve kræfter med videoformatet med filmen, ‘The truth is in the details – Jason Denham unveils the truth about jean making’. Vivian Hartog-Holla, der er marketingmanager, fortæller til Fashion United, at filmen viser produktionsprocessen i detaljer.

”Et brands kvalitet afhænger af, hvordan materialerne bliver valgt, hvordan de bliver vævet og antallet af vask; det er er alle disse detaljer i produktionsprocessen, der gør jeans til det, de er,” forklarer Vivian Hartog-Holla til mediet og tilføjer:

“Det kan tage op til 80 timer at lave et par jeans, hvilket forklarer den høje pris. Og det er hvad vi prøver på at demonstrere i denne film, så forbrugerne ved, hvorfor de betaler så mange penge for et par jeans.”

Hos Scotch & Soda, der har rødder i Amsterdam, modtager alle ansatte i brandets butikker træning på et såkaldt Scotch Academy, fortæller Alex Jasper, der er Chief Merchandise Officer, til Fashion United. Alle, der arbejder med brandets jeanslinje, Amsterdams Blauw, skal forstå jeansenes kompleksitet.

”Vores brandambassadører, som alle har modtaget træning på vores akademi, kan fortælle dig mere om materialet, hvad det helt præcist er, du køber, og historien bag materialet og vasken,” forklarer han.

Transparens synes at være nøgleordet og videndeling, især med kunderne, er alfa omega – særligt, hvis man som brands skal overbevise forbrugeren om at give flere penge for et par jeans frem for nogle andre.

LÆS OGSÅ: “ISKOs denim får Svanemærket”

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev