Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ecco-sko med internetforbindelse

Digitaliserede sko er fremtiden, hvis man spørger den danske skovirksomhed, som arbejder med digital transformation.
Digitaliserede sko er fremtiden, hvis man spørger den danske skovirksomhed, som arbejder med digital transformation.

At vores sko er en platform, der kan bruges til meget mere end gåture og løb, tænker de færreste måske over. Men hos Ecco undersøger man, hvilke teknologiske muligheder, skoen kan rumme, og de ideer blev foldet ud hos virksomhedens Innovation Lab i Amsterdam, skriver Finans.

Eksempelvis ser man på sensorer i sko, der kan genkende en persons måde at gå på, og derfor kan være en sikker måde at låse bilen op på. Eller vandrestøvler, som kan sende data til en profil på nettet. Direktør for Eccos digitale innovation, Grimur Fjeldsted, løftede lidt af sløret for virksomhedens digitaliseringsarbejde.

”Jeg tror på, at alle sko vil være forbundet i fremtiden. For hvorfor ikke? Priserne på det udstyr, der skal til, falder meget hurtigt,” fortæller han til Finans.

Grimur Fjeldsted fremhæver sportstøjsbrandet, Under Armour, som et spændende eksempel. Brandet blev især kendt for opkøbet af Endomondo-appen, som blot var en ud af flere digitale tjenester, som virksomheden købte.

”De har forstået, at fremtiden handler om data, og med deres opkøb har de adgang til flere sundhedsdata end de fleste medicinal- og sundhedsfirmaer. I 2020 vil alle deres produkter være forbundet til internettet, siger de. Måske er det for ambitiøst – men husk at for 15 år siden lavede de bare t-shirts,” lyder det afslutningsvis fra Eccos innovationsdirektør til Finans.