Facebook Abonnér
15:26
|
22.02.2017
SaintTropez_91

”Saint Tropez bliver drevet med omhu”

Brandet har fremlagt et flot årsregnskab og har en ambitiøs vækststrategi, men er stadig til salg. Direktør Hans-Peter Henriksen fortæller, hvordan Saint Tropez ser på fremtiden.

| Strategi | af Melea Wallenius

Det danske high street brand, Saint Tropez A/S, har fremlagt et årsregnskab for 2015/16, som viser en fremgang i omsætningen, mens indtjeningen falder en smule. Resultatet før skat landede på 15 millioner mod 19 millioner sidste år, og faldet er delvist et produkt af brandets vækststrategi, som indebærer en række initiativer, der øger omkostningerne.

Eksempelvis er to af brandets mest besøgte butikker – henholdsvis på Købmagergade og i Københavns Lufthavn – blevet ombygget i det netop afsluttede regnskabsår, ligesom selskabet har investeret i en ny og forbedret webshop.

Direktør hos Saint Tropez, Hans-Peter Henriksen, fortæller, at selskabet oplever en positiv udvikling på det internationale marked, hvor brandet vokser på både nye og etablerede markeder.

”Vi forfølger en vækststrategi, hvor vi investerer aktivt i de markeder, der har størst potentiale, hvilket har givet afkast. I løbet af året har vi desuden optimeret organisationen med nye sælgere og agenter, så vi i dag har stærke salgsteams på alle markeder,” uddyber direktøren.

Men ikke alle markeder udvikler sig som ønsket, og brandet oplever en hård konkurrence på det danske marked.

Stadig ingen køber til Saint Tropez
For at imødekomme markedsudfordringerne har Saint Tropez for nyligt ansat Anna Juul Jepsen som kreativ direktør, der skal skærpe designprofilen, og i øjeblikket leder brandet efter en Social Media Manager. Tilmed er det planen at ombygge fem af de mest centralt beliggende konceptbutikker, så de i endnu højere grad reflekterer mærkets DNA.

Men til trods for et overbevisende regnskab og en ambitiøs vækststrategi, er Saint Tropez, der har været ejet af IC Group siden 2002, til salg. Ønsket om at frasælge selskabet sker på baggrund af moderkoncernens strategi om kun at huse brands, der ligger i et såkaldt premium-segment, og her passer high street-brandets profil ikke ind. Fokus er i stedet på de tre mærker, Peak Performance, Malene Birger og Tiger of Sweden.

Jens Bak-Holder, der er Head of Investor Relations i IC Group, fortæller til Finans, at der endnu ikke har været den rette køber, og eftersom Saint Tropez bidrager med indtjening til koncernen, skal det ikke sælges for enhver pris, tilføjer han. Det samme sagde koncernens direktør, Mads Ryder, sidste år til Finans. Men muligheden for at blive solgt fylder ikke meget i hverdagen hos Saint Trpoez, fortæller Hans-Peter Henriksen.

”En køber, der er villig til at betale prisen for Saint Tropez, må man antage også vil være villig til fremadrettet at investere i virksomhedens vækst. Saint Tropez bliver drevet med samme omhu som ethvert andet brand i IC Groups portefølje, og hvad enten vi er i en situation, hvor vi er til salg eller ej, tilstræber vi altid at skabe det bedst mulige resultat til gavn for vores aktionærer og ikke mindst vores medarbejdere,” uddyber brandets direktør afslutningsvis.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev