Facebook Abonnér
11:27
|
24.04.2017
blue billie Foto: Det svenske smykkebrand Blue Billie kan nu findes i Magasin, side om side med danske og svenske kollegaer.

Nyt univers samler svenske og danske smykkebrands

Svenske smykkedesignere har længe bejlet til danske forhandlere og har nu fået hul igennem til Danmark.

| Viden | af The Jewellery Room

Svenske smykkedesignere har i en årrække fået baghjul af de danske, der er kendt som Skandinaviens mest innovative og talentfulde. Men vores nordiske naboer følger nu trop, og har nu fået hul igennem til danske forhandlere.

For første gang er en række svenske brands nemlig repræsenteret i en dansk smykkeafdeling, der skal afspejle et stærk skandinavisk smykkefelt – det er Magasin, der står bag samlingen. Margrethe Dal Lehrmann, indkøbsdirektør i Magasin fortæller, at man i stormagasinet tror på styrken i at samle forskellige skandinaviske brands i et univers.

”Det er vigtig for os, at vi tilbyder et bredt og differentieret sortiment, der ikke kun afspejler de tendenser vi ser lige nu, men som også udfordrer og har kant. Og det har mange af de svenske brands, der i den grad har meldt sig på banen, når det kommer til nytænkning og forståelse for form og materialer,” siger hun.

Daniela Upmark, indehaver af det svenske smykkemærke Blue Billie fortæller, at hun er glad for at være kommet ind på det danske marked og indrømmer, at det har været svært at slå igennem, fordi de nationale brands står så stærkt.

Isabel Lennse, indehaver af smykkemærket i samme navn forklarer, at Danmark er et vigtigt marked, fordi det har stærkt signalværdi og er et godt vindue ud til verden.

”Danmark er i høj grad et sted, vi som smykkemærke gerne vil være repræsenteret, fordi Danmark ligger i front i branchen og mange af verdens lande derfor kigger hertil”, fortæller hun og fortsætter:

”Vi har et stort webshopsalg til Danmark, men har haft svært ved at få hul igennem til de danske butikker, men det er lykkedes nu. ”

Hun bekræfter, at konkurrencen er hård, men tror på det danske marked, idet hun mener, at danskerne er blevet mere åbne og modtagelige overfor nye mærker særligt fra andre lande.

Sophie Gyllenhammer Mattson ejer af Sophie by Sophie, der er et af de førende fashion smykkemærker i Sverige, tror på styrken i et skandinavisk smykkefællesskab.

”Svenske og danske mærker supplerer hinanden godt. Vi er blevet mere åbne over for hinanden og jeg tror på, at der kan opstå en stærk synergi, hvis Sverige og Danmark sammen kan markedsføres sig samlet under paraplyen ’skandinavisk design’,” fortæller hun.

Denne artikel er produceret i samarbejde med The Jewellery Room, der leverer nyt fra og om smykkebranchen. 

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev