Facebook Abonnér
21:17
|
29.04.2017
coventgarden2_2 Foto: Foto: Covent Gardens Facebook

London-butikker forsøger sig med augmented reality

Besøgende i Covent Garden vil denne jul opleve shoppeområdet på en helt ny måde gennem augmented reality-teknologi.

| Strategi Udland | af Karoline Kaae Svendsen

Londons berømte shoppegader går sjældent ned på hverken juleudsmykning eller shoppeoplevelser, og Covent Garden tager i år skridtet videre – og et skridt nærmere en digital fremtid. Bydelen bliver nemlig verdens første ”augmented reality” shoppedestination, og over 140 butikker fordelt på 9.000 kvadratmeter bliver en del af initiativet, heriblandt Dior, Ted baker, Paul Smith og Sandro.

Augmented reality dækker simpelt fortalt over, at virkeligheden får et ekstra lag når den ses gennem linsen fra en telefon, tablet eller eksempelvis en Google-brille – det kan være lyd, videoer, spil eller billeder.

Covent Garden har i et samarbejde med tech-virksomheden, Blippar og Hearst Magazine UK udviklet, hvad der i den kommende julesæson skal skabe oplevelser, de besøgende kan fordybe sig i. En del af tiltaget er en app, hvor forskellige gamification-elementer er inkorporeret. Men det er mere end bare underholdning, for også konkrete tilbud og gaveguides bliver tilgængelige gennem app’en. Det kræver altså digital interaktion fra brugernes side og fysisk tilstedeværelse, når app’en anvendes i det afgrænsede område.

Elle, Cosmopolitan og Esquire, som alle er en del af Hearsts brandportefølje, vil afsløre deres favoritprodukter og anbefale julegaver, der alle kan købes i Covent Gardens forskellige butikker. Dét indhold vil eksklusivt kunne opleves gennem app’en, når brugerne besøger og går rundt i shoppeområdet. Juletræet i Covent Garden kan også ”scannes”, hvilket udløser tilbud fra områdets butikker og restauranter.

”Vi er meget spændte på at bruge julesæsonen til at få afprøvet augmented realitys potentiale,” siger COO for Blippar, Danny Lopez til The Industry London.

Alt er altså sat ind på at generere salg, og ambitionen er at styrke brandloyaliteten samt øge besøgstallet, omsætningen og besøgstiden i de enkelte butikker.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev