Facebook Abonnér
07:38
|
20.09.2017
maria black

”Vi skærer alt gloss fra og dykker direkte ind til kernen”

Dette efterår har budt på omstruktureringer i ledelsen hos Maria Black, efter at direktør Nicholas Hüttemeier er stoppet i smykkevirksomheden.

| Strategi | af The Jewellery Room

Smykkefirmaet Maria Black, som de sidste fem år har arbejdet målrettet med at skabe sig et internationalt brand, går en ny fremtid i møde efter at CEO Nicholas Hüttemeier har valgt at søge nye udfordringer. Den daglige ledelse vil fremadrettet bestå af Maria Black selv samt Lars Rasmussen, der også har været med fra starten som medejer og CFO.

”Jeg og teamet ser Nicholas’ afgang som en mulighed for at ryste posen og nytænke alt, hvad vi laver. Vi skal finde vores måde at gøre tingene på. Vi taler ikke så meget om, hvordan vi gjorde det før, men i stedet om, hvordan vi skal gøre det i fremtiden,” fortæller Maria Black.

En grundig gennemgang af alle processer, ny struktur og interne ændringer er nogle af de ting Maria Black nu sætter fokus på. I den forbindelse har Maria nedlagt organisationsstrukturen og opbygger den med helt andre øjne i projektgrupper, hvor lagermedarbejdere og back-office kolleger nu er med i projekter, de ikke tidligere var involveret i.

”Jeg er selv vokset op i kollektiv og tror på inklusion frem for eksklusion. Det med at involvere alle, tror jeg rigtig meget på. Nogle gange kan den bedste idé komme fra en medarbejdere, der sidder med et helt andet område normalt,” siger hun.

Visuel ærlighed skal bære brandet
Maria Black sætter især ind på brandets visuelle identitet, som hun ikke længere mener afspejler, hvem de er i dag. Derfor er det alt lige fra packshots, til kampagner og displays, der bliver vendt på hovedet. Som eksempel gør hun op med den traditionelle måde at skyde kampagner på, for Maria Black bryder sig i virkeligheden ikke om, at skyde billeder i et studie, fordi alt er et set-up og ærligheden er væk.

I stedet har hun nu igangsat en alternativ kampagneskydning, hvor modellen Maria Palm og hendes kæreste og fotograf, Nikolaj Møller, har fået en brief, hvor de i løbet af 14 dage skal fotografere den nye kollektion i forskellige hverdagssituationer, helt uden kunstig styling eller kreativitet på kommando.

”Jeg vil skære alt gloss og det prætentiøse fra. Jeg tror på ærligheden i et brand, og nu er det tid til at gå nye veje. ”

Det betyder også, at Maria Black ikke har travlt med at finde en ny direktør.

”Vi skal lige finde vores fodfæste og identitet inden vi kigger os om efter en ny til at indtage direktørstolen,” slutter hun.

Denne artikel er produceret i samarbejde med The Jewellery Room, der leverer nyt fra og om smykkebranchen. 

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev