Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

CBS-initiativ skal sikre ny generation i dansk mode

Nyt initiativ på Copenhagen Business School sætter fokus på branchens strukturelle udfordringer for at fremme kompetencer i forretningsudvikling.
Nyt initiativ på Copenhagen Business School sætter fokus på branchens strukturelle udfordringer for at fremme kompetencer i forretningsudvikling.

Global konkurrence kræver konstant fornyelse og nytænkning – af design, men i endnu højere grad af de forretningsmodeller modebranchen traditionelt har baseret sig på. Særligt opkommende modetalenter har brug for hjælp til at realisere og kommercialisere deres idéer og udvikle stærke brands og veldrevne virksomheder.

Sådan lyder det fra ekstern lektor ved CBS, Kathrine Weicker, som også er seniorkonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen. Sammen med skolen og partnere fra branchen står hun i spidsen for faget Fashion Entrepreneurship and Business Development. Faget er udviklet på baggrund af en workshop-serie med brancheaktører og et forskningsforløb under titlen, ”Den nye generation i dansk mode”.

”Målet har været at indkredse vilkår og udfordringer for vækst i dansk mode efter finanskrisen. Bagved ligger en vision om, at videregående uddannelsesinstitutioner skal spille en større rolle i at udvikle og formidle viden og relevante faglige kompetencer til branchen inden for områder som international ekspansion, finansiering af vækst, sourcing, kanalstrategi og digitalisering,” forklarer Kathrine Weicker.

Uddannelsesprojekter og internships skal løfter dansk mode
Som en del af faget skal de studerende skrive en opgave, hvor de kan vælge en modevirksomhed, i ind- eller udland, som case. Det giver danske modevirksomheder, som er interesseret i at få konkrete løsninger på deres problemstillinger, mulighed for at få en CBS-studerende tilknyttet. Noget Wood Wood har afprøvet og CEO Per Gasseholm siger:

”Vi har haft stor glæde af vores samarbejde med CBS og er yderst tilfredse med den afsluttende opgave som vores tilknyttet projektgruppe præsenterede os for. Det er interessant for os at få flere forskellige øjne på Wood Woods forretningsmodel og omnichannel muligheder.”

De studerendes forretningsevner kan også komme i spil i form af praktikpladser, som også tilbydes danske modevirksomheder. En del af pointen med denne indsats er nemlig at styrke kontakten med erhvervslivet og forståelsen for branchens facetter, netværk og udfordringer.

”At der er en konstant udvikling af talent er en forudsætning for at modebranchen forsat indtager en nøglerolle som katalysator for jobskabelse og vækst i Danmark,” slutter Kathrine Weicker.


Ved spørgsmål kontakt venligst Kathrine Weicker på telefon 30 10 81 07 eller e-mail kw@vhhr.dk