Facebook Abonnér
09:13
|
24.01.2017
Zizzi Foto: Zizzi

”Jeg skal ikke gå i en tyk-pige-uniform”

Plus size-markedet vokser, og kurvede kvinder efterspørger design, der følger modens trends – men følger modebranchen med?

| Strategi | af Melea Wallenius

I en artikel fra dette efterår påpeger tidligere underviser på Parsons School of Design i New York, Tim Gunn, at amerikanske designere har vendt de kurvede kvinder ryggen. Og dette er til trods for, at der findes 100 millioner plus size-kvinder i USA alene, tilføjer han. Tilmed har plus size-segmentet i USA over de seneste tre år øget deres forbrug af tøj hurtigere end de såkaldte straight-size-kvinder – det vil sige dem, der bruger størrelse 34 til 44.

Et andet er aspekt er selve tøjet, der bliver skabt til plus size-kvinderne, fortsætter Tim Gunn, der også er kendt for sin værtsrolle på tv-programmet, Project Runway. Fra programmet fremhæver han den sæsonen, hvor Ashley Nell Tipton vandt hele konkurrencen med sin kollektion til kurverede kvinde. Resultatet var det grimmeste design, han nogensinde havde set, hvilket desværre er symptomatisk for modebranchen, mener han. Ofte er plus size-design ikke innovativt, og snittet er ude af trit med modebranchens dynamik og skiftende tendenser.

Fra USA til Danmark
Der er unægtelig forskel på landene, men ikke desto mindre er knapt 41% af danske kvinder over 16 år moderat eller svært overvægtige. Det viser undersøgelsen, Den Nationale Sundhedsprofil 2013. Dertil kommer, at kvinders vægt i årene 2005-2008 til 2011-2013 er øget med gennemsnitligt 1,4 kg, angiver DTU Fødevareinstituttet.

Statistikken tegner et billede af en målgruppe, der er voksende. Men der er også tale om en målgruppe af kvinder, hvor mange ønsker at være en del af modebranchens trends og æstetik, som oftest ikke når længere ud end til størrelse 44, forklarer plus size-modebloggeren Ditte Vallø, der også arbejder som konsulent og stylist.

”Plus size-kvinderne mangler at blive en integreret del af moden i Danmark og at blive set – især under modeugen, hvor topstylede kurvede kvinder repræsenterer en ny kundegruppe. Kurvede kvinder har lige så forskellig smag, som andre kvinder, og god stil har ingen størrelse. Jeg skal ikke gå i en tyk-pige-uniform,” lyder det fra Ditte Vallø.

Leder man efter deciderede plus size-brands på de store webshops, viser en søgning, at disse ikke ligefrem er overrepræsenteret. Zalando huser over 1.500 brands og 150.000 produkter, og ud af disse findes der blot 13 rendyrkede plus size-brands. Boozt, der distribuerer over 300 brands, har 3 plus size-brands, mens Asos, der distribuerer over 80.000 brands, har 44 brands til den kurvede kvinde. Indikerer det, at markedet for de kurvede kvinder er overset?

Er plus size-markedet overset?
Helle Vesterager Madsen, der er marketingschef hos plus size-brandet, Zizzi, mener ikke, at markedet for de kurvede kvinder er overset, da både udbud og efterspørgsel stiger synkront. Men ligesom Ditte Vallø, har hun de seneste år oplevet en stor interesse for de produkter, der i højere grad følger trit med moden.

”Det seneste år har vi oplevet et skred, hvor behovet for modegraden i vores tøj er steget markant. Det kan vi mærke på de fashion-produkter, vi har, og på vores Black Label-kollektion, som var et resultatet af et ønske om at levere mere eksklusivt design. I dag er kollektionen blevet tilføjet vores nuværende kollektioner og udgør toppen af pyramiden i det designunivers, vi har”, forklarer marketingschefen og tilføjer:

”Kravet til et brand i plus size-segmentet er måske blevet højere end i straight size-segmentet, fordi forbrugeren efterspørger både høj modegrad og pasformsekspertise til en pris, der giver value for money.”

Modsat Helle Vesterager Madsen, mener Ditte Vallø, at plus size-markedet ikke får tilstrækkelig opmærksomhed. Sammenlignet med udlandet halter vi efter både i forhold til udbud af brands, der er stilmæssigt følger moden, og ambassadører, der står frem, fortæller hun.

”Men vi er ved at komme efter det, og det kan jeg blandt andet mærke på efterspørgslen på både stylist- og konsulentopgaver, som jeg har for plus size-brands. Også på de sociale medier kan man se, at plus size-relaterede artikler og tøj hurtigt bliver liket og delt. Et fokus på de kurvede kvinder har altså ikke kun en langsigtet effekt – man kan også hente omtale nu og her,” uddyber Ditte Vallø.

Bloggeren er ikke i tvivl om, at en nordisk designprofil, der kunne efterkomme den store interesse for tøj, der læner sig op af de trends, vi ser sæson efter sæson på catwalksene, kunne dominere markedet.

”Branchen skal få øjnene op for markedet og forstå, at mode ikke kun er til trendsættere. De skal også sælge til slutforbrugeren, som vokser sig større og større,” slutter Ditte Vallø.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev