Facebook Abonnér
09:13
|
24.01.2017
J. Lindeberg Foto: Den australske topmodel Alexandra Agoston og kunstner David Alexander Flinn i J. Lindebergs 'The Bridges Series'.

Johan Lindeberg: ”Skab noget, du elsker”

Den svenske designer om brandingstrategi og hvad det kræver at sammensætte en succesfuld kampagne.

| Strategi Udland | af Marlene Toldbod

Med kampagnen The Bridges Series har Johan Lindeberg skudt sit kreative comeback i gang hos J. Lindeberg – brandet han selv grundlagde i 1996, men som han forlod for ni år siden på grund af uenigheder ham og investorerne imellem. Nu er han tilbage som konsulent for en to-årig periode. For det er det, han kan – det kreative. Det var det, han gjorde med Succesfull Living-kampagnerne, som satte Diesel på det skandinaviske landkort i 90’erne og som senere ledte ham videre til USA, hvor han var direktør for det italienske brand på det amerikanske marked.

Som kreativ konsulent for J. Lindeberg er Johan Lindebergs opgave at styrke brandets internationale stemme og blandt andet have fokus på at give damekollektionerne en stærkere position. Så hvad er nøglen til succesfuld branding i hans optik?

”Lad være med at prøve at finde ud af, hvad folk vil have. Skab i stedet noget, du elsker. Nye innovative produkter kan ikke udvikles ud fra marketingresearch eller ved at se på andre brands. Det skal komme indefra, fra dig,” lyder det fra Johan Lindeberg om den brandingfilosofi han altid selv fulgt.

Tal igennem dit brand
Ifølge Johan Lindeberg er en af de bedste ikke-økonomiske investeringer i markedsføring at bruge sit brand som platform til at komme med et budskab. At opfordre til engagement og ”tilføje et meningsfuldt element”, kalder han det.

”Hvis du vælger at bruge penge på reklamer, så bør du også anse dem som et talerør. Det er en af de vigtigste ting i markedsføring i dag – at give dit brand en stemme. Når jeg fotograferer folk, spørger jeg dem altid, hvad, der betyder noget for dem – det kan være om samfundet, i deres liv – hvad, der optager dem lige nu,” forklarer han, hvilket også er eksemplificeret i The Bridges Series, hvor blandet andet hans 15-årige datter, Blue, er på plakaten med ordene ”I’m not an adult, and I love it”.

I de ni år Johan Lindeberg har været væk fra brandet, der bærer hans eget navn, er der helt naturligt sket et skift i den verden, virksomheden opererer i. Og det har en betydning for den måde, hvorpå Johan Lindeberg kommer til at gå strategisk til værks i sit brandingarbejde.

”I dag er det meget nemt at kommunikere med folk, men det er meget svært at engagere. Men heldigvis bliver der sat meget mere pris på kreativitet. Der var på et tidspunkt for nogle år tilbage, hvor alt så ens ud. I dag bliver du nødt til at skille dig ud, gå mod strømmen og være lidt anderledes”, siger han og fortsætter:

”J. Lindeberg er en kombination af et møde mellem et organiseret bagland og kreative kræfter, og det har været en del af vores DNA siden begyndelsen. Vi er klar til tredje kapitel, og til at styrke vores position på markedet,” siger Johan Lindeberg afslutningsvist.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev