Facebook Abonnér
02:39
|
25.07.2017
molo Foto: Molo

Danske børnetøjsmærker vækster med eksport

At få succes som dansk børnetøjsmærke kræver ekspansion uden for Danmark – og det har flere virksomheder lykkedes med.

| Strategi Udland | af Karoline Kaae Svendsen

De danske børnetøjsmærker klarer sig godt, og det skyldes især deres evne til at vækste på eksportmarkederne. Finans skriver i dag, at 60 % af alt børnetøj, der produceres herhjemme, sælges til udlandet, og at Norge og Sverige er de største aftagere af dansk børnetøj.

Pompdelux, Brands4Kids og Molo er tre brands, der oplever stor succes, og ekspansionen har de grebet an på forskellig vis.

Pompdelux har på fem år tjent over 130 millioner kroner, og de to ejere har trukket lige så mange millioner ud af selskabet, skriver Finans. I dag er Marianne Hoffmann Dyrbøl dog den eneste ejer. Da hun sidste år overtog det fulde ledelsesansvar, efter Pia Holmen Møller trak sig ud af virksomheden, fortalte hun til Fashion Forum, at hendes plan var at styrke væksten uden om de nordiske nøglemarkeder og fokusere på lande som Holland, Tyskland, Østrig og Schweiz.

Også Brands4Kids er blandt de populære børnetøjsmærker i udlandet. I maj måned skrev vi på Fashion Forum, hvordan Brands4Kids’ fremgang er resultatet af, at de har udviklet mange nye produkter og opkøbt brands, så brandporteføljen består af seks brands.

”Den primære årsag til vores succes er, at vi er gået ud på eksportmarkederne. Det er man nødt til, hvis man vil overleve. Vi kan ikke udelukkende satse på Danmark. Vi er heller ikke færdige med at købe op i branchen. Det gør os mindre sårbare, fordi vi spreder os over flere forretningsområder,” siger direktør for Brands4Kids, Erik Andreæ, til Finans. Brands4Kids’ eksporthandel udgør i dag 70 procent af den samlede omsætning.

Molo sælger sit børnetøj til over 30 lande verden over, og omsætningen ligger på omkring en kvart milliard kroner om året, ifølge Finans. Blandt deres seneste tiltag på de internationale markeder er etableringen af egne salgskanaler i form af showrooms i Paris, New York og Düsseldorf. Deres international fokus sås også i deres valg af messer til visningen af SS17.

”Vi er fuldt etableret på det nordiske marked, så vores ekspansionsmuligheder ligger på de internationale markeder, hvor vi kan møde flere internationale indkøbere. Derfor har vi valgt at vise SS17-kollektionerne i USA, Italien, Holland, Frankrig og Tyskland,” udtalte grundægger af Molo, Mogens Jepsen, til Fashion Forum tidligere på sommeren.

Eksportchef i Dansk Mode & Textil, Michael Hellmose, forklarer til Finans, hvorfor børnetøjssegmentet er særlig populært. Han lægger vægt på, at børnenes påklædning er gået fra at være noget praktisk til at være en del af mange forældres identitet. Derudover formår danske børnetøjsfirmaer at fortælle en historie om tøjet, som taler til familiernes samvittighed, eksempelvis med bæredygtighed og økologi.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev