Facebook Abonnér
09:09
|
24.01.2017
Lidl_Hamburg_Popup1 Foto: Pressefoto Lidl.

Dagligvarebranchen vil ind på high-street marked

Endnu et tysk supermarked prøver kræfter med at etablere egen tøjkollektion i håb om at fange highstreet-forbrugeren.

| Strategi Viden | af Marlene Toldbod

Ifølge engelske aviser, vil Aldi forsøge at konkurrere med veletablerede high-street kæder som H&M, Next og Marks & Spencer ved at lancere deres eget trendbaserede kollektioner, som skal forhandles i deres butikker og online, på lige fod med resten af deres dagligvaresortiment.

Managing Director for Corporate Buying hos Aldi, Tony Baines, siger til Mirror, at man er meget begejstret for at kunne tilbyde den prisbevidste forbruger tøj til billige penge. Efter sigende skulle Aldis tøj være op til 60% billigere end tilsvarende produkter på markedet.

Danmark må vente
Briterne er de første, der bliver introduceret til Aldis kommende kollektion. Allerede i begyndelsen af året testede Aldi markedet ved at lave en “office wear”-kollektion bestående af skjorter, slips, nederdele, mv. Det må man have regnet for en succes, siden at koncernen nu fortsætter med at udvide assortimentet.

Og Aldi er ikke den eneste tyske discountkæde, der har besluttet sig for at kaste sig over tøjproduktion. Lidl har intet mindre end syv egne brands, og i september åbnede de en pop-up butik i det eksklusive shoppekvarter i Hamborg, Neuer Wall, med deres womenswear-mærke, Esmara, side om side med Prada og Gucci-butikker.

Det er endnu ikke muligt at købe Aldis kollektion i Danmark. Til gengæld har man siden januar 2014 kunne finde tidligere IC-brands Cottonfield og Jackpot i Kvickly, der blev solgt til Coop tilbage i maj 2013, ligesom Kvickly sælger Loved by Christiane, et designsamarbejde med Christiane Schaumburg-Müller. Dansk Supermarked har også igennem en årrække samarbejdet med en række kendte danskere om udvalgte tøjkategorier – Mads Christensen har lagt navn til herrestrømper i Bilka og Caroline Fleming har sin egen kollektion af strømpebukser, der kun forhandles i Bilka og Føtex, ligesom begge butikker eksklusivt forhandler brandet VRS.

Coop opruster deres modekategogi
Gruppechef for Textil hos Coop, Lennart Bernhoft fortæller, at Coop-koncernen øger deres fokus på mode- og tekstildelen af forretningen markant. Det betyder blandt andet, at Coop vil udvide antallet af salgskanaler og samtidig planlægger at spille en væsentlig større rolle online end i dag.

”Når vi tilføjer en ny onlinesalgskanal inden for modetøj, er det fordi vi vil udvide vores kernemålgruppe og tilpasse vores markedsføring og salg til dem. I vores butikker er vi privilegerede, at vi kan udnytte den kundestrøm, der allerede findes i supermarkedet. Så vores fornemmeste opgave er, at sikre at vores produkter er relevante og konkurrencedygtige og lever op til vores kunders forventning,” siger Lennart Bernhoft om udviklingen af forhandling af tøj i Coops butikker.

Om dagligvarebutikkerne kan blive en reel konkurrent til store, veletablerede high-street kæder, der udelukkende specialiserer sig i modetøj, er endnu uvist. Ligeledes er der også plads til at stille spørgsmålstegn ved både kvalitet og produktion, når priserne, som eksempelvis Aldi præsenterer, er så billige. Men en ting er sikkert: de gør i hvert fald forsøget. Og kigger man på udviklingen i England, så har Aldi allerede taget store markedsandele fra eksisterende discountkonkurrenter som Sainsbury og Tesco, når det kommer til dagligvarer. Så man skal aldrig sige aldrig.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev