Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Day Birger et Mikkelsen ekspanderer i Norge

Nordmændene er fan af DAY Birger et Mikkelsen, der nu åbner sin 10. butik i Norge. Franchise er nøglen til succes, fortæller CEO og medejer, Peter Henriksen.
Nordmændene er fan af DAY Birger et Mikkelsen, der nu åbner sin 10. butik i Norge. Franchise er nøglen til succes, fortæller CEO og medejer, Peter Henriksen.

Det norske marked har, siden DAY Birger et Mikkelsen åbnede sin første butik deroppe for fire år siden, været et vækstmarked for virksomheden. Det betyder, at de nu åbner den 10. butik i Sandvika, en by lidt vest for Oslo, i rivende udvikling rent handelsmæssigt.

”Norge har altid været er fokusmarked for os. Vi har i løbet af årene oplevet et elite-segment af kunder, der er utrolig loyale over for vores produkter og vores brands. Nordmændene er begejstrede for ”det lille ekstra”, når det kommer til mode. Så DAY Birger et Mikkelsen er med vores perler, pailetter, mønstre og ikke mindst farver et rigtig godt match til den farverige, norske forbruger,” fortæller CEO og medejer, Peter Henriksen.

De 10 Day Birger et Mikkelsen-butikker i Norge er alle franchisebutikker, hvor lokale partnere står for driften. Det er en bevidst strategi fra Day Birger et Mikkelsens side, da det er vigtigt at have samarbejdspartnere, som kender markedet, forklarer Peter Henriksen.

”Alle vores franchisetagere bidrager med en stærk tilknytning og engagement til vores produkter og koncepter, og det er helt klart fordelene for os ved franchise. De er interesserede i at drive en god forretning og sælge en masse varer. Derudover stiller de også krav til os og giver en masse feedback, vi sandsynligvis ikke ville få, hvis vi selv stod for butikkerne. Vores partnere og samarbejdet spiller derfor en afgørende rolle for vores ekspansion – og for successen i udlandet,” uddyber han.

Butiksåbningen i Norge er et led i DAY Birger et Mikkelsens ekspansionsstrategi, og det har været et travlt år for virksomheden. Tidligere på året annoncerede de, at de åbnede 47 butikker i Åhlens rundt om i hele Sverige, de har åbnet tre franchises i Sydafrika og i denne uge åbner den første DAY Birger et Mikkelsen-butik i Kina.

Tyskland, England og Skandinavien er fokusmarkeder for DAY Birger et Mikkelsen, men en global ekspansion for især 2NDDAY i USA, Korea og Frankrig er på programmet resten af året og det kommende år.

”Ud over ekspansion, arbejder vi på, at vores tre brands får en større magt hver især, så de står stærkere. De har hver deres agenda, for det fungerer bedst for os,” siger Peter Henriksen afslutningsvis.