Facebook Abonnér
02:33
|
25.07.2017
Hvisk 2 Foto: Hvisk pop-up-butik i NORR

Hvisk tester markedet med pop-up-butik

I weekenden åbnede smykkebrandet, Hvisk, en pop-up-butik og tog dermed sit første skridt mod målet om butiksåbninger i Skandinavien.

| Strategi | af Melea Wallenius

Danske Hvisk er på mange måder en utraditionel smykkevirksomhed. Mange i smykkebranchen starter med at lancere sine smykker i en butik, hvor kunder har muligheden for at se og røre, og dernæst etableres en onlineplatform. Hvisk startede i modsat rækkefølge.

I 2014 blev Hvisks univers lanceret udelukkende digitalt. En af fordelene ved denne forretningsmodel, hvor distributørmellemleddet skæres væk, er, at de kan holde priserne nede, fortæller partner og Chief Commercial Officer, Michael Aoun. Og i stedet for en mere traditionel brandingstrategi etablerede virksomheden et online smykkefælleskab.

”Vi så et stort potentiale i at have helt almindelige kvinder med interesse i smykker og mode som ambassadører for vores brand på de sociale medier og i gadebilledet. De har været en del af vores koncept fra starten, og de er fortsat vigtige os. Igennem dem kan vi lynhurtigt finde ud af trends, og hvad der virker. De er en vigtig inspirationskilde og en del af vores DNA,” fortæller Micheal Aoun om de såkaldte Hvisk-stylister, som i øjeblikket tæller knapt 5.000 kvinder.

En pop-up-butik kan risikoteste markedet
Nu er tiden kommet til, at Hvisk skal prøve kræfter med et andet format, nemlig en pop-up-butik. Den åbnede i lørdags og bliver huset af NORR på Sværtegade indtil d. 15. november. Hvis konceptet fungerer optimalt, vil pop-uppen måske holde åbent til julehandlen. Ifølge Michael Aoun er tiden helt rigtig lige nu, fordi virksomhedens udvikling peger i den retning.

”Digitalt er vi kendte, og vi tror på, at der kan opstå en synergi, når vi etablerer os på gadeplan i form af en pop-up-butik i første omgang. Det primære mål med tiltaget er ikke en øget omsætning. Men med en fysisk platform får Hvisk en anden dybde og nærvær, som forhåbentlig kan være givende fremadrettet,” forklarer han.

For det er ikke ’bare lige’ sådan, at drive en succesfuld butik i dag, da forbrugsmønstre er svære at gennemskue.

”Folk, der møder os i butikken, køber måske deres smykker over nettet, og dem, der har set os digitalt, men er usikre på størrelser og så videre, går måske i butikken og handler,” uddyber Michael Aoun og fortsætter:

”I første omgang skal vi risikoteste markedet og tage ved lære de næste par måneder for at finde ud af, hvordan vi går videre med vores retailstrategi. Bliver butikken en succes, vil vi gerne åbne butikker i Danmark, Norge og Sverige, hvor vores stylistkoncept også er udbredt.”

Michael Aoun fortæller, at man også er i gang med at undersøge muligheden for at afprøve pop-up-konceptet i Aarhus, ligesom de er ved at etablere stylistkonceptet i Tyskland og England.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev