Facebook Abonnér
09:13
|
24.01.2017
HermannHaraldsson Foto: Hermann Haraldsson

Boozt gør klar til et nyt kapitel

Administrerende direktør, Hermann Haraldsson, uddyber overvejelserne bag den skillevej, som Boozt i øjeblikket står overfor.

| Strategi | af Melea Wallenius

Boozt kunne i sidste uge fortælle til Jyllands Posten, at ejerkredsen bag modeportalen har hyret rådgivere, der skal hjælpe med, hvorvidt et potentielt salg eller en mulig børsnotering ligger i kortene for virksomheden. En børsnotering i det kommende år var på tale allerede i 2015 efter en kapitalindsprøjtning på 200 millioner kroner, og administrerende direktør, Hermann Haraldsson, fortæller til Fashion Forum, hvorfor det er en naturlig udvikling for virksomheden:

”Det er egentlig meget enkelt på grund af vores ejerstruktur. Der er i princippet to muligheder: en børsnotering eller et salg. Begge ligger åbne, og mulighederne overvejes.”

Imens Boozt står over for en skillevej, kan de glæde sig over en vækst, der, ifølge business.dk, har resulteret i et positivt driftsresultat for første gang. Men Hermann Haraldsson påpeger, at væksten ikke ligger til grund for overvejelserne om, hvorvidt Boozt skal sælges eller børsnoteres.

”Der er ikke noget direkte link. Boozt har i de første otte måneder af 2016 oplevet en vækst i salget på 70%. Men det er klart, at vi er ejet af nogle aktionærer, som skal have et afkast på et tidspunkt,” forklarer han.

Med den aggressive vækst arbejder Boozt for at blive Skandinaviens førende online-modebutik, men modegiganten må se sig selv i hård konkurrence mod andre sværvægtere som blandt andre Zalando og Asos.

”Vi tror ikke, der er plads til mange store online modeshops i Norden. Der er plads til to-tre vindere – og en af dem bliver os. Vi vil være den største modeshop i Norden,” siger Hermann Haraldsson og fortsætter:

“Det er ikke sikkert, at en børsnotering er vejen frem. Når du primært er ejet af kapitalfonde, så er vi principielt til salg hver eneste dag. Vi fik en god funding sidste år og har en stærk kapital samt de midler, der skal til for at fortsætte væksten. Men vores aktionærer har strategiske diskussioner med rådgivere om fremtiden,” slutter han.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev