Facebook Abonnér
09:01
|
23.05.2017
fashioforum1

Advisory board tager brand til nye højder

Organic Basics vækster støt og det skyldes blandt andet de erfarne virksomhedsejere, der har sagt ja til at stå klar i kulissen med rådgivning og ekspertise.

| Strategi | af Marlene Toldbod

Siden Christoffer Immanuel, Mads Haugsted, Alexander Christiansen og Mads Fibiger startede Organic Basics for to år siden, er der sket meget. Deres anden kollektion, SilverTech, bestående af bakteriefrit sølvundertøj, blev støttet med over en million kroner på Kickstarter. Og virksomheden holder en månedlig vækst på 20%. Ifølge Christoffer Immanuel, medstifter og designmanager hos Organic Basics, kunne det ikke lade sig gøre uden deres advisory board.

”Vi har indtil videre undgået en masse fejl og udviklet os langt hurtigere igennem den rådgivning, vi har fået, end hvis vi selv skulle have gjort det på egen hånd,” forklarer han og fortæller, at Organic Basics afholder møder én gang i kvartalet, hvor de snakker om udvikling og strategi, og derudover bruger de også deres advisory board løbende til konkrete problemstillinger, eller hvis de skal bruge nye kontakter.

I Organic Basics advisory board sidder Mikkel Harken Salling, ejer og direktør i Firtal Web, Ralf Leerskov, ejer af Files from a Journal, Dan Boyter, ejer af Pressalit og Lena Trend Hansen, direktør og ejer af LauRie. Da advisory boardet i sin tid skulle sammensættes inviterede Organic Basic 10 profiler de fandt relevante ind til en præsentation af virksomheden.

”Det var en slags første date for at se, om der var en god kemi. Det var vigtigt for os at finde nogle, der forstod vores brand,” siger Christoffer Immanuel og fortsætter:

”Efter disse speed-dates udvalgte vi et board på fire ud af de 10, som vi mente ville komplimentere vores virksomhed. De har alle stor viden og erfaring inden for mode og e-commerce, og med opbygning og drift af virksomheder. Noget, vi lærer utrolig meget af.”

Det kan synes særdeles sårbart at dele sine forretningshemmeligheder med andre i branchen, men Mikkel Harken Salling, ejer og direktør i Firtal Web, mener ikke, at det er noget, man skal være så bange for.

”Jeg tror altid, at virksomheder vil forsøge at skjule deres guldæg for konkurrenterne. Når det er sagt, så er verden ved at blive ganske transparent og kommunikationen mellem virksomheder og forbrugere glider offentligt. Så ofte er det ganske åbenlyst, hvilke stærke og svage sider forskellige virksomheder besidder.”

Det er Lena Trend Hansen enig i, og påpeger, at det at benytte et advisory board kan gavne flere led i virksomhedens fødekæde, og at man i sidste ende står stærkere sammen end hver for sig.

“Vi har delt gode produktions- og samhandelspartnere med Organic Basics og med andre, vi netværker med. Det giver også vores producenter lyst til at udvikle deres forretning, fordi de kan se, at det giver nye forretningsmuligheder – og den udvikling kommer alle til gode,” påpeger hun.

Den vejledning som Organic Basics har fået af de garvede erhvervsfolk, er uvurderlig og ikke noget de ville kunne have købt sig til eller fået andetsteds – det er et helt unikt set-up, som er med til at indfri brandets potentiale.

”At kunne sparre med erfarne og dygtige branchefolk og få deres øjne på vores virksomhed har haft stor indflydelse på den vækst, vi kan se i dag,” konkluderer Christoffer Immanuel afslutningsvis.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev