Google lader brands bestemme over søgeresultater
I forbindelse med de internationale modeuger forsøger Google sig med et nyt layout, hvor modebrands – meget uvant Google – bestemmer over indholdet.Tendenser på sociale medier spreder sig lige så hurtigt og flygtigt som tendenser i modebilledet. Samtidig får sociale medier en større og større rolle under modeugerne, og flere modehuse eksperimenterer med at dele showbilleder og -videoer på den mest optimale måde via sociale medier. For eksempel havde Tommy Hilfiger en ”instapit”, hvor instagrammere var placeret og havde den bedste udsigt til at dele billeder fra showet. Snapchat lavede under New York Fashion Week daglige videoer på tre til fire minutters længde med de bedste billeder og videoer fra modeugen. Og listen fortsætter.
Tendensen rykker sig til nu videre til ikke-sociale medier. Google vil nemlig eksperimentere med et nyt layout, hvor en ekstra boks vil være placeret øverst over de almindelige søgeresultater. Her kan brands under de forestående internationale modeuger selv udvælge, hvad brugerne får vist, når de søger på brandet. Tiden, hvor Googles algoritmer overlegent bestemmer søgeresultaterne, er muligvis last season – eller i hvert fald under modeugerne.
En typisk – og på nuværende tidspunkt en traditionel – søgning på Marc Jacobs giver et søgeresultat, hvor det corporate website ligger øverst efterfulgt af diverse webshops, der forhandler netop Marc Jacobs. Men dette vil være passé under de kommende modeuger. I stedet vil billeder fra shows, behind-the-scenes-videoer og andre budskaber fra designerne og brandet være placeret i toppen af siden med søgeresultater – indhold nøje udvalgt af brands selv.
Brands får magt over verdens mest foretrukne søgemaskine
Google står for næsten 70 % af alle søgninger i verden, og dette nye tiltag gør, at modevirksomheder kan forme brand-oplevelsen på verdens mest foretrukne søgemaskine, der ellers er styret af algoritmer og faktorer, de færreste har fuldt overblik over. Det vil give brands en kæmpe magt og større kontrol over kunders indtryk af produkterne og brandet.
Ifølge produktmanager hos Google, Cameron McKnight, vil det vække modeugen til livs på en helt ny måde, når designerne er herre over, hvad folk får vist på søgemaskinen. New York Times skriver, at Google allerede har indgået aftaler med over 50 brands – blandt andet Marc Jacobs, Tom Ford, Christopher Kane, Prada, Burberry og Hermès.
Google udfordrer både traditionel webshopping og konkurrenter
Men det stopper ikke her. Google vil derudover lade folk kunne købe de nyeste kollektioner direkte fra søgemaskinen. Og i stedet for at være repræsenteret på en tredjeparts webshop, kan brands via Google kommunikere deres vision mere tydelig – i teorien. Et tiltag, der også sætter yderligere skub i ”see now, buy now”-tendensen, der udforskes af flere og flere.
Tiltaget vil, som det lyder fra Google lige nu, udelukkende gælde under modeugerne og særlige events. Så det daglige SEO-arbejde skal stadig passes. Men tiltaget udfordrer Instagram, der er den dominerende spiller, når både forbrugere og brands deler oplevelser fra modeuger. Ifølge New York Times stod Instagram for 97 % af al social media engagement under februars modeuger. Det bliver derfor interessant at se, om Google kan rykke ved dette – og hvordan brugerne tager imod tiltaget.