Man ser flere og flere i modebranchen, som finder det nødvendigt at lave forbrugerorienterede events og tiltag. I forbindelse med Københavns modeuge ligger Copenhagen Fashion Festival, der integrerer en stor del af byens butikker samt faciliterer talks og udstillinger med mode som omdrejningspunkt og forbrugeren i centrum. Onlinegiganten Zalando har købt Bread&Butter-messen med det formål at gøre det til en forbrugerplatform, hvor brands er i direkte kontakt med deres slutbrugeren. Britisk Vogue lancerede i 2012 Vogue Fashion Festival, som fransk Vogue nu følger i fodsporene på. Henover weekenden den 4. og 5. november inviterer de deres læsere samt dele af den franske modeindustri til at interagere på kryds og tværs – en slags ’live’ redaktionelt indhold, hvor man blandt andet kan møde Balmains Olivier Rousteing, Vogue chefredaktør Emmanuelle Alt, Nadja Swarowski og Farfetch-grundlægger José Neves.

”At iværksætte talks og konferencer er blot at skabe redaktionelt indhold i et andet format, alt imens det genererer yderligere værdi til et brand,” siger Condé Nast France CEO, Xavier Romatet til Business of Fashion.

Fransk Vogues tiltag er ikke kun for at bibeholde læsernes loyalitet og skabe merværdi, men skal også ses som et udtryk for, at de traditionelle printmedier skal finde alternative måder at tjene penge på i en digital tidsalder, hvor både læsertal og annoncekroner er faldende. Flere amerikanske magasiner, så som Kinfolk og Darling, har i en årrække også udvidet de klassiske læserarrangementer, som traditionelt set har udmundet sig i shoppe-aftener med rabatkoder hos en annoncør, til også at arrangere middagsselskaber og workshops for deres læsere. Og britiske Gentlewoman har en både løbeklub og ekskursionsarrangementer for deres læserskare.

De, som har forbrugerfokus, vinder
Det samme gør sig gældende for brands: de kan ikke længere forlade sig på annoncer for at ramme deres målgrupper, men kan med fordel invitere forbrugeren indenfor i deres univers, som blandt andet danske Minimum, Rains, Won Hundred og Selected Homme/Femme kommer til at gøre det henover weekenden på Zalandos Bread&Butter.

”På B&B Zalando har vi en unik mulighed for at møde vores slutforbruger på det tyske marked. Vi kan, modsat traditionelle messer, give forbrugeren varen og trenden her og nu, uden ventetid. Timingen er helt perfekt, da vi netop er trådt ind på det tyske retailmarked med foreløbig otte butikker og flere i pipelinen. Vi afholder også show i denne forbindelse, fordi det er den rigtige måde at binde vores brand og tilstedeværelse sammen i et samlet koncept. Selvfølgelig bliver kollektionerne mulige at købe umiddelbart efter showet er slut, ” fortæller Selected Homme/Femmes Creative Concept Manager, Martin Jack Busk, om bevæggrunden for brandets prioritering.

Den amerikanske CFDA-direktør Steven Kolb sagde tidligere i år til Fashion Forum, at hvis modeugerne verden over, New York inkluderet, skal overleve, så skal de aktivere forbrugerne – og her ligger et stort ansvar også på brandsene.

”Jeg tror, fremtidens modeuger kommer til at skulle koncentrere sig meget mere om at række ud til forbrugerne og gøre dem til en del af konceptet. De brands som formår det, er dem som overlever.”

LÆS OGSÅ: “Hvad vil der ske med herremodeugen?”