Suitsupply: ”Hvis det kræver en jakke, laver vi det”
CEO Fokke De Jong fortæller om jakkesætbrandets vækstfilosofi og nordiske ekspansionsstrategi.Det europæiske brand Suitsupply har siden det så dagens lys tilbage i 2000 mere eller mindre indtaget verdensmarkedet med over 60 butikker og ambitionen om 20-30 nye locations årligt. Fans tæller Tim Gunn, John Travolta, Idris Elba, Vanity Fair og The New York Times. Og nu er turen kommet til det nordiske marked, med København som første destination. Det er især en kraftig onlinetrafik genereret af de danske mænd, der ligger til grund for, at København bliver første skandinaviske butik, fortæller grundlægger og CEO, Fokke De Jong.
”Når vi snakker kunder på de nordiske markeder, ligger København klart i spidsen, og byen har længe været øverst på listen over steder, hvor vi gerne ville åbne butik. De danske mænd er meget kvalitetsbevidste og internationalt orienterede, og åbningen ligger i forlængelse af en stor online efterspørgsel vi har oplevet herfra.”
Fokke De Jong er selv i byen til åbningen af den nye butik, som ligger sig i smørhullet Grønnegade 10.
”Vi arbejde ud fra tanken om destination, frem for location. Det vil sige, at vores butik er destinationen, som vores kunder gerne vil til og finde, og ikke blot tilfældigt falder over, fordi vi ligger på en hovedgade. Vores butikker har alle hver deres kendetegn: I Shanghai er det en villa, i Chicago en tagterrasse og her i København, den smukke gårdhave.”
Suitsupplys forretningsmodel har været den samme altid – design, produktion og salg foregår alt sammen på egne hænder, og materialerne kommer fra de to italienske møller, Ormezzano og Ferla. Det har medvirket til en mere effektiv fødekæde med kvalitet og service i højsædet, forklarer Fokke De Jong.
”Ved at skære mellemled som varehuse og franchises væk, sikrer vi, at forretningen aldrig kommer til at gå på kompromis. Vi kører også vores egen marketing og annoncering, som kun har fundet sted online, og sammen med vores butiksåbninger, er det faktisk den eneste form for reklamering, der har været brug for.”
Butikskoncepterne verden over er mere eller mindre de samme, med små justeringer i både indretning og hyldeinventar, således butikken taler til de lokale kunder. Men ellers er genkendelighedsgraden stor, og det skyldes særligt en ting: at Suitsupply altid har haft et meget stramt fokus, nemlig skræddersyede jakkesæt.
”Jeg plejer at sige, at hvis det kræver en jakke, så laver vi det. Det er i virkeligheden et meget smalt fokus, men det er det, der har gjort, at vi har haft succes. Vi har aldrig forsøgt at følge designtrends, men snarere dygtiggjort os på håndværk, hurtighed, og kvalitet inden for den meget specifikke kategori, der hedder jakkesæt,” siger Fokke De Jong og forklarer, at selvom det kan lyde lidt snæversynet, så er vækstmulighederne gode.
”Vi har skabt os et navn på denne strategi. Vi skal blive ved med at vokse, især med butikker. Mit fokus er ikke, hvordan vi udvider vores kollektioner, men snarere, hvordan vi kan udvider de services vi tilbyder, så vi konstant optimerer vores kerneprodukt,” slutter han.