Future of Fashion tyvstartede modeugen med show tirsdag aften på Børsen. Side om side sad kendte ansigter fra branchen – fra Asger Juel Larsen, Henrik Vibskov, Anne Sofie Madsen, Barbara I Gongini og Astrid Andersen, samt fremmødte fra Shoe the Bear, By Malene Birger, Belsac og Inditex. Både sidde- og ståpladserne var fyldte, og designerne fik opmærksomhed som fortjent.

Den danske haute couture-designer, Jørgen Simonsen, gav i åbningstalen sine bedste råd videre til designerne. ”Balancér imellem at have fødderne solidt plantet på jorden og hovedet i skyerne” lød opfordringen – et miks, der, ifølge Jørgen Simonsen, er vejen til succes som designer.

Branchen støtter op
En af de designere, der viste sin kollektion, var Shila Gaonkar fra Kunstakademiets Designskole, og forud for showet har hun haft CEO og grundlægger af Shoe The Bear, Thomas Frederiksen, som mentor.

”Jeg er her i dag for at bakke op – ikke kun om Shila, men også for at støtte op om arrangementet og talentudvikling,” siger Thomas Frederiksen og fortsætter:

”Det er skønt at se divergensen mellem de to skoler, og selvom begge skoler er fra Danmark, er der stor forskel på Kolding og København – en forskel, der var tydelig, når man så de to shows i forlængelse af hinanden. Kolding er mere avantgarde, synes jeg.”

Det avantgarde var også iøjnefaldende for HR Manager hos By Malene Birger, Merete Moesgaard:

”Jeg er her for at følge med i, hvad der rører sig, for vi er – lige som mange andre – nødt til at følge med tiden for at kunne udvikle vores forretning.”

Inspiration og nysgerrighed var også blandt årsagerne til, at kreativ direktør for Belsac, Camilla Dalager, var mødt op til Future of Fashion:

”Vi er her, fordi det er interessant at se nye designere, som skubber til grænserne og viser ting, som nødvendigvis ikke er kommercielle, men rammer noget og skaber et nyt udtryk. I vores branche kan man let blive for konform, så det er sundt for os med et frisk pust i form af de unges design.”

Men det handler om mere end bare nye inputs.

”For en international designvirksomhed er det nødvendigt at være i kontakt med designskolerne, og vi bruger dialogen til blandt andet rekruttering. Vi går derfor ind til sådan et show med åbent sind, for man ved aldrig, hvilke talenter der viser sig at være,” siger By Malene Birgers Merete Moesgaard.

Også Camilla Dalager tager til Future of Fashion for at rekruttere:

”De unge er med til at skubbe til virksomheden, ganske enkelt fordi de opfanger noget andet. Og tilmed har de et helt andet netværk,” siger hun.

Niveauet var højt
At designernes niveau var lige så højt som den lydmur, Djuna Barnes leverede, er Camilla Dalager, Merete Moesgaard og Thomas Frederiksen enige i.

”Det var dejligt at se, at nogle turde at gå linen ud, teste det ikke-kommercielle og skubbe til grænserne, og jeg kunne godt lide at se noget power på catwalken,” lyder det fra Belsacs kreative direktør.

”Niveauet her til aften var højt. Men de danske designskoler skal også kunne matche de internationale spillere som for eksempel Central Saint Martins. Og det synes jeg, at de kan,” siger Merete Moesgaard.

Og uddannelserne spiller en afgørende rolle i forhold til designernes niveau, men i høj grad også i forhold til deres fremtidige job.

”Der er brug for begge uddannelser – både den i Kolding og i København ­– for Danmark har brug for både at uddanne iværksætterne, der starter mærker i eget navn og dem, der kan blive den næste chefdesigner i et internationalt modehus,” pointerer Shoe The Bear-CEO, Thomas Frederiksen.

Efter showet havde de fremmødte mulighed for at nærstudere kreationerne og snakke med de nyudklækkede designere.