På CIFF i Bella Center summer de kæmpestore lokaler af handel. Vi har været på besøg i flere af standene for at høre, hvordan brandsene mener, at atmosfæren er og hvad forventningerne er til de næste par dage.

Stemningen er rigtig god

En gennemgående god stemning karakteriserer den første dag på CIFF. Hos Bitte Kai Rand fortæller de, at de indkøbere, der kommer forbi, er glade og positive.

”Folk er glade og lader sig ikke mærke af den ikke særlig nemme situation i markedet. Messen er vigtig for os, da brandet har eksisteret i 35 år. Vi kommer for at servicere kunderne og for at finde nye potentielle kunder. Vi har gjort rigtig meget forarbejde inden messen med hensyn til kunder, så det betaler sig forhåbentligt,” fortæller Trine Mossin, sælger hos Bitte Kai Rand.

Den positive stemning mærkes også hos Sofie Schnoor:

”Vi er kommet rigtig godt fra start – stemningen er generelt positiv. Den første ordre er i hus, og vi har fået positiv feedback på vores design,” fortæller managing director hos Sofie Schnoor, Christian Schnoor.

Hos Minimum istemmer produktchef, Connie Falben, det kor, der mener at messen er kommet godt fra start.

”Stemningen er virkelig god. Vi har også fået en bedre placering end sidste år. Trods usikkerhed er vores forårskollektion blevet taget godt i mod. Det var vi spændte på. Vi forventer at se en masse nye, potentielle kunder. Især mange tyskere og svenskere,” siger Connie Falben.

Torben Olsen, der er CCO hos Rosemunde, istemmer:

”Stemingen er ualmindelig god, hvilket vi kan mærke på antallet af besøgende, som er positive og motiveret. Den første ordre er i hus, og kalenderen er præbooket med aftaler,” tilføjer Torben Olsen.

Gengangerne og deres erfaring

Planlægning er den primære erfaring, som Rosemunde tager med sig, når de gang efter gang tager på messe. Det gør, at de står skarpere for hvert år, fortæller Torben Olsen.

Hos Decadent fortæller de, at deres mange års erfaring på messer har gjort dem rutinerede.

”Med mere end 10 år på bagen, har vi efterhånden vænnet os til at være på messe og til rutinerne. Vi er rustet, så vi tager det med en vis ro og tænker, at det nok skal gå. Men det er stadig med sommerfugle i maven, da det er vores eksamensdag,” fortæller Karina Mundt Holst.

Selvom Karina Mundt Holst og hendes team tager messedagene med ro, er ambitionerne klare:

”Ambitionerne er, at vi får besøg af vores eksisterende kunder og får nogle ordre i hus, men også gerne at vi får besøg af nogle nye kunder. Vi er godt med på det danske marked, og vi kunne godt tænke os at komme ud på det tyske marked f.eks., og så er det altid interessant at få besøg fra Asien,” siger Karina Mundt Holst, ejer og kreativ direktør i Decadent.

De nye brand i messelandskabet

Et af Sands nylancerede brands, The Lab, er på CIFF for anden gang. Her er sales manager, Natalie Harhoff, særlig glad for placeringen af standen i Style Setters området.

“Her er super god gennemstrømning af mennesker og energien er god. Vi har godt med aftaler i kalenderen, og af de drop-ins der har været ind til videre, har jeg lagt mærke til, at der især er mange hollandske indkøbere,” fortæller Natalie Harhoff.

Designer Ellen Pedersen er relativt ny i messelandskabet. Hun fortæller om sine forhåbninger til CIFF:

“Jeg håber på at stifte nye bekendtskaber og nå ud til nogle nye butikker. Forhåbentlig får jeg skabt en god synergi ved at være her og afholde show i morgen. Jeg har ikke tidligere satset så meget på messer, men det skal jeg til at gøre mere målrettet nu, selvom det er svært at navigere i, hvor det er bedst at være. Jeg synes CIFF gør det god og jeg har stor tillid til dem,” siger hun.