Selvom der ikke kan være meget mere end 50 meter fra den gamle til den nye butik, så kommer flytningen ifølge Whyreds danske Sales Manager, Simon Haspang, til at betyde alverden.

”Vi har ledt efter en location som denne i halvandet år. Udover at have brug for et nyt butikslokale, skal vi også have et showroom tæt på. Lige nu er løsningen blevet, at vi har sat en væg op her i butikken, så den bagerste del af rummet agerer showroom. Det er vigtigt for os, at de to ligger tæt på hinanden, for at have et slags samlet, dansk hovedsæde,” fortæller Simon Haspang imens han viser rundt blandt rene messingoverflader, hvide vægge, grønne planter i karmene, og der bliver rettet til på hylder og bøjler.

Selvom det kan synes mærkværdigt at skifte adresse til rundt om hjørnet, så er det et regnestykke Whyred har lavet, og når alt er opgjort, skal facit gerne vise en stigning i kundeflow på op til 50%. Derudover er der også rum til at tænke nye koncepter ind i butikkens areal – blandt andet er en kaffebar på tegnebrættet.

”Her er meget bedre mulighed for at skabe en afslappet atmosfære samt kontinuerligt at udfolde vores univers. Den gamle butik var god da vi startede og Whyred havde et lidt anderledes udtryk – der måtte den gerne være lidt mørk med skæve københavnergulve – men brandet er et andet sted nu,” forklarer Simon Haspang, og henviser blandt andet til den turbulente tid Whyred havde inden den nye ejer, Claes Ströby, overtog roret for fem år siden. Der blev der skåret ind til benet i stedet for at skyde med spredehagl, og den svenske designvirksomhed blev strømlinet fra inderst til yderst, i alt fra design til retail.

”Tidligere var der ikke nogen ordentlig strategi for, hvordan brandet skulle vækste – det skulle bare ud over det hele. Der var en masse ting, der støjede, og som gjorde, at brandet ikke stod helt skarpt. Det gør det i dag,” understreger Simon Haspang.

Alt med måde er vejen frem
Danmark er Whyreds næststørste marked efter Sverige, med Norge på tredjepladsen. Og som et led i en mere stabil vækststrategi bliver der primært satset på at gøre wholesale- og retailforretningen sund i disse lande lige nu. Herrelinjen har altid klaret sig godt, men de sidste to sæsoner har damekollektionerne rykket sig markant – noget Simon Haspang forklarer med en bredere målgruppe og en anelse mere kommercielt design.

”80% af vores salg ligger i Skandinavien. Der er kommet en god agent på i Tyskland, ligesom vi også har en distributør i USA, men ud fra den indstilling, at det ikke skal forhastes – der har man lært lektien i forhold til hvad brandet og virksomheden kan bære,” forklarer Simon.

Butikken i Kronprinsensgade bliver brandets andenstørste efter flagskibsbutikken i Stockholm –  og den nye adresse har en brandværdi man ikke skal underkende.

”Gaden har igennem de sidste 20 år haft et ry for at være en af de bedste handelsgader i København – mikset af butikker har altid tiltrukket mange mennesker, og vigtigere, det rigtige segment af kunder.”

Det passer med, at Whyred kan slå dørene op lige i tide til modeugen. Det kommer til at foregå i ro og mag og selvfølgelig som en del af Kronprinsensgades deltagelse i Copenhagen Fashion Festival.