I år er det 30 år siden, at Diesel indtog det japanske marked, og det fejrer brandet med en række festligheder i Japan den 6. september. Et af tiltagene er, at Diesel afholder show, hvor den viste denim capsule-kollektion kan købes online og i butikkerne samme dag.

September i år bliver en banebrydende måned for modebranchen og -industrien, for denne ”see now-buy now”-tendens er Diesel ikke alene om at praktisere. Burberry annoncerede i februar, deres kollektioner fremover vil kunne købes direkte efter, at modellerne har forladt catwalken. Det samme meldte Tom Ford ud.

For disse brands vil showet, som vi kender det, derfor ikke længere være et markedsføringstiltag over for forhandlere, men mere målrettet forbrugerne, når de får mulighed for at købe den viste kollektion direkte efter showet – og ikke et halvt år efter, som proceduren er for de fleste brands på nuværende tidspunkt.

Herhjemme ses tendensen, når Zalando igen inviterer til show under den forestående modeuge, hvor forbrugerne sidder på forreste række og kan købe tøjet med det samme.