Tidligere på måneden berettede både Berlingske Business og Børsen, at superiværksætter, Morten Strunge, og tidligere Pandora-direktør, Thomas Ryge, havde investeret i danske Son of a Tailor. Men hvordan ender man med at lande så interessante investorer, når ens virksomhed blot er to år gammel og laver T-shirts?

Eventyret for Son of a Tailor startede med en Kickstarter-kampagne i 2014, der blev kørt i USA, da Kickstarter på daværende tidspunkt ikke var tilgængelig i Danmark. En betingelse, der senere hen er blevet virksomhedens fordel, da USA i dag er brandets vigtigste marked. Kampagnen nåede sit mål – og 40% til – og slog derved fast, at der var en åbenlys efterspørgsel efter den skræddersyede T-shirt, som stifterne, Jess Fleischer og Andreas Langhorn, havde på tegnebrættet. Om valg af produkt, siger Andreas Langhorn:

”Da vi startede, var T-shirten det oplagte valg. Det er et simpelt produkt, som alle kan forholde sig til. Vores produkt løser et problem mange – især mænd – har, nemlig, hvor finder man den T-shirt, der passer præcis til ens præferencer og kropsbygning? Det sidste, verden har brug for, er endnu en T-shirt-virksomhed, men for os er Son of a Tailor mere end blot en T-shirt, det er en helt anden tilgang til det at producere tøj, en direkte modsætning til den masseproduktion der har været dominerende de seneste 60 år.

Defineret ud fra problem – ikke ud fra branche
Selvom Son of a Tailor laver tøj, er modebranchen ikke nødvendigvis en branche, som medejerne ser sig selv som en del af. Andreas Langhorn forklarer: ”Vi har ikke skabt Son of a Tailor for at blive en del af den danske modescene. Vi har blot identificeret et problem, som mange gerne vil have løst, og fundet den løsning, vi finder rigtig. T-shirten ser jeg heller ikke som et reelt modefænomen. Det er et produkt med en mere eller mindre konstant efterspørgsel.”

Son of a Tailors eksisterer udelukkende online og uden et wholesaleled, hvorfor forretningsmodelen heller ikke følger de gængse normer i modebranchen.

”Vi producerer først, når produktet er bestilt, og fordi vi producerer made-to-measure er vores returrater helt nede på omkring 2%. Andre modevirksomheder kan nok producere billigere end os, når de ligger store ordrer, men til gengæld skal vi ikke bekymre os om udgåede varer, varelager eller udsalg.”

Den første kapitalindsprøjtning
Da Kickstarter-kampagnen i 2014 var overstået og ordrene produceret, flyttede den nystartede virksomhed til Founders på Østerbro i København i slutningen af 2014. En plads hos Founders betød første indsprøjtning af investorkapital, så eventyret for alvor kunne starte for Son of a Tailor. Founders kan kort beskrives som et iværksætterfællesskab, der er ejet og finansieret af Kirkbi Invest, William Demant Invest og Bestseller. Formålet er at udklække stærke nye virksomheder ved at medfinansiere og gøre udvikling muligt via kompetente partnere.

De næste investorer
Da de to grundlæggere var på udkig efter nye investorer i 2015, startede de med at søge i USA, men uden held. Men efter 4-5 måneders pitches og møder lykkedes det alligevel. Andreas uddyber:

”Vi prøvede at finde kapital i USA, men der var ikke bid. Interessen var der, men vi manglede størrelse, og så trak det ned, at vi sad i Danmark og ikke i USA. Afslagene betød heldigvis, at vi endte med at få Morten Strunge og Thomas Ryge med som investorer.”

Son of a Tailor har altid haft et internationalt udsyn – et aspekt, der blev fremhævet i Børsen, som en af årsagerne til, at Morten Strunge var tiltrukket af virksomheden – da hele forretningen er bygget op online. Det har også betydet, at der har været meget lidt fokus på at få produktet ud i Danmark, og USA er da også det vigtigste marked for Son of a Tailor.

De to grundlæggere af Son of a Tailor har siden virksomhedens begyndelse set en fordel i at få investorer, så forretningen løbende kan udvikles, selvom overskuddet endnu ikke er skabt. Og med to nye investorer har Andreas og Jess ikke længere aktiemajoriteten.

”Vi ser det ikke som et tab, at investorerne ejer størstedelen af virksomheden – tværtimod forventer vi, at det vil komme virksomheden til gode. Vi deler de samme værdier og visioner for virksomheden, og det er et godt udgangspunkt.”

En større bestyrelse
Med de to nye investorer har Son of a Tailor fået en kapitalindsprøjtning, og – mindst lige så vigtigt – to nye personer i bestyrelsen, der kan guide og lære fra sig. Om de nye bestyrelsesmedlemmer, udtrykker Andreas Langhorn begejstring:

”Både Thomas og Morten er spændende partnere at have med. Thomas Ryge har med sin erfaring fra Pandora en kæmpe viden om dynamikkerne på det amerikanske marked, og Morten Strunge har en helt fantastisk evne til at få ting til at ske. Han har erfaring og interessante perspektiver på marketing og samarbejder, som Mofibo jo er et godt eksempel på.”

Sådan skal kapitalen bruges
På spørgsmålet om, hvordan den nye kapital skal bruges, er svaret klart fra Andreas Langhorn: ”Der er altid behov for penge til videreudvikling, men ud over det, får vi mulighed for at øge udgifterne til markedsføring – især i USA. Det kræver ressourcer at nå bredt ud på et kæmpe marked, som det amerikanske.”