Ideen om en uld-t-shirt, der kan bruges året rundt og igennem flere år, kom, da Anders Lorentzen, arbejdede som jægersoldat. Her opdagede han, hvordan merinould er et godt materiale i både varme og kulde.

Et udviklingsarbejde på flere måneder resulterede i 2015 i en produktion på 120 t-shirts i merinould. T-shirten blev testet af mænd fra hele Europa, og feedbacken blev brugt til at tilpasse og udvikle den næste prototype og efterfølgende de t-shirts, der netop er lanceret.

LOOWs merino-metervarer, der importeres fra Australien og New Zealand, bliver produceret i Danmark og derefter syet op til t-shirts og bluser – i Danmark og i Polen. LOOW (wool skrevet baglæns, red.) håber på sigt på at kunne være med til at bringe mere af tekstilproduktionen tilbage til Danmark.

”Jeg har altid været fascineret af dansk produktion, og vi vil gerne være med til at understøtte og opbygge den. Som ny i branchen er det samtidig en fordel at være tæt på produktionen, så alle parter nemt kan dele viden og erfaringer,” siger grundlægger af LOOW, Anders Lorentzen.

En forkortet værdikæde
LOOW har fravalgt wholesale og sælger udelukkende sine produkter fra deres hjemmeside. En af fordelene er, ifølge Anders Lorentzen, at det giver en højere mark-up, hvilket giver plads i budgettet til bedre kvaliteter. Samtidig giver det råd til lokal produktion og en produktion i mindre skala. Salgspriserne kan dog også holdes nede af et lille varelager.

Og netop salgskanalerne er i fokus hos LOOW, for når butiksledet er skåret fra, kræver det en god markedsføringsindsats at sælge produktet.

”Vi har indtil videre solgt vores produkter gennem venner og netværk, som også har været med til at udvikle og forbedre produkterne gennem feedback. En essentiel del af LOOW, som vi gerne vil fortsætte med, er at inddrage brugerne,” siger Anders Lorentzen.

Yderligere har LOOW nu intensiveret sin markedsføring med online annoncering, bloggersamarbejder og øget tilstedeværelse på online platforme som Instagram og Pinterest. Med LOOW salgs-setup er fokus derudover på at have og udvikle et produkt, som brugerne anbefaler videre til venner og bekendte. Det er nødvendigt, når kunderne ikke har mulighed for at opdage brandet i fysiske butikker og på webshops.

En messestand under modeugen er derfor heller ikke relevant for LOOW, men de overvejer dog stadig at have en eller anden form for aktivitet, de endnu ikke kan afsløre.

Se video om LOOW her.