Adidas holder konstant et vågent øje med andre brands og sørger for, at de ikke kopierer eller efterligner Adidas’ ikonisk tre striber eller andet goodwill. Det seneste år har Adidas sagsøgt både Marc Jacobs, Forever 21 og en række andre udenlandske brands, skriver The Law of Fashion.

Nu er turen – igen – kommet til Ecco, der beskyldes for at anvende tre parallelle striber på forskellige skodesign. Eccos designs kan derfor, ifølge Adidas, forveksles med sko fra netop Adidas, der er vurderet af Forbes til at være verdens næstmest værdifulde sportsbrand, kun overgået af Nike.

Denne gang kræver Adidas, at Ecco stopper med at sælge bestemte sko, tilbagekalder alle de solgte sko og destruerer de sko, der krænker Adidas-varemærket. Derudover kræver Adidas erstatning – et beløb, der endnu ikke er sat tal på, da Adidas kræver, at Ecco først skal gøre rede for, hvor meget virksomheden har tjent på at sælge sko, der krænker Adidas-varemærket, skriver Finans.dk.

I stævningen udtaler Adidas blandt andet:

”Eccos handlinger demonstrerer en forsætlig, overlagt og ondsindet hensigt om at udnytte den goodwill, der er forbundet med det trestribede varemærke til stor og uoprettelig skade for Adidas.”

Ecco bekræfter at have modtaget stævningen, men afviser påstanden:

“Ecco benægter en sådan overtrædelse, da vi tvivler på, forbrugerne vil være forvirrede og i tvivl om, om der er tale om en Adidas-sko eller en Ecco-sko,” lyder det i en skriftlig kommentar til Finans.dk.

En lignende sag mellem Adidas og en skoproducent endte i 2008 med, at virksomheden skulle betale 65 millioner dollars i erstatning for at krænke Adidas’ varemærke. Men forlig og frifindelse er dog også set i sager, hvor Adidas har sagsøgt konkurrenter.

Ecco og Adidas har tidligere i 2010 og 2013 indgået hidtil hemmeligholdte forlig, fremgår det af den nyeste stævning. Det er altså ikke første gang, at de to skoproducenter kæmper om fartstriberne.