Facebook Abonnér
04:14
|
29.06.2017
14df1e7a-5ea3-4bdb-909a-ba45f944f5ef.img_11 Foto: Prinsesse Deena Aljuhani Abdulaziz er chefredaktør på den nyeste udgave af Vogue-familien.

Vogue Arabia på vej til foråret

Condé Nast er langt om længe klar til at lancere en mellemøstlig udgave af Vogue.

| Udland Viden | af Marlene Toldbod

Det bliver med den saudi arabiske Prinsesse Deena Aljuhani Abdulaziz i spidsen, når Condé Nast tilføjer en toogtyvende publikation til deres magasinportefølje.

Men inden magasinet lander på hylderne i foråret 2017, så lanceres Vogue Arabias webunivers – både på engelsk og arabisk – en strategisk beslutning fra Condé Nast side, der er taget ud fra erkendelsen af, at en solid digital platform i dag kommer før print.

Det er Jonathan Newhouse, der er CEO for Condé Nast International, der har bekræftet nyheden over for Business of Fashion. Selvsamme Newhouse har tidligere afvist, at et mellemøstligt Vogue kunne blive aktuelt, fordi kontinentet, ifølge ham, ikke kunne leve op til vestlige værdier som ligestilling imellem kønnene og seksuel frihed. Det har dog ikke afholdt magasinkonkurrenter som Harper’s Bazaar, Elle, Marie Claire og L’officiel fra at lancere deres publikationer i Mellemøsten, og flere af dem har over et årti på bagen på de arabiske magasinhylder.

Prinsessen skal vise vejen
Men selvom Vogue Arabia er bagud i forhold til konkurrenterne, så er det, at de har allieret sig med Prinsesse Deena Aljuhani Abdulaziz vigtigt for debuten på markedet – hendes faglige profil rummer både den kosmopolitiske og regionale kulturforståelse samt en indgående vide om den internationale modebranche.

”Der er ikke noget rigtig facit, når det kommer til at lave et modemagasin, og jeg anser Vogue Arabia som en unik mulighed for at lave stærkt indhold, og fejre arabiske kvinder på vores egen måde. Det er sandt, at vores region af natur er konservativ, men arabiske kvinder er ikke anderledes end andre kvinder i verden – vi vil også gerne udstråle styrke og se smukke ud” siger hun til Business of Fashion.

Målgruppen skal findes i lande som Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi Arabien og Forenede Arabiske Emirater, lige som man også ønsker at ramme Nordafrika i Marokko, Egypten og Libanon.

Det er det kun syv år gamle mediehus Nervora i Dubai, som kommer til at agere hovedkvarter og varetage driften af udgivelserne – de står allerede bag Style.com/Arabia, som er meningen skal lægges om og rebrandes til Vogue Arabias digitale platform.

Markedet for luksusvarer i Mellemøsten voksede sidste år med 19% og er dermed oppe på at være en forretning på over $9 mia.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev