Det er ikke noget nyt, at salgsoplevelsen skal sælge dit produkt. Til gengæld taler en årlig vækst på 50 % i mobile ordrer for, at salgsoplevelsens platform, som noget nyt, skal være lige ved hånden, lige nu.

Sådan faldt hovedpointen ved Danish Fashion Institutes DAFI Tuesday, der i tirsdags havde fremtidens e-commerce på programmet. Med helt konkrete eksempler fra kunder som Kenzo og danske Ganni, gav nordisk direktør hos e-commerce platformen Demandware, Lars Grønkjær deltagerne indblik i, hvordan de nyeste trends kan indarbejdes på den online salgsplatform.

”Inden 2020 kommer vi til at købe og sælge størstedelen af vores varer på mobilen, derfor skal handel gøres tilgængeligt for alle, når de vil, og hvor de vil,” indledte Lars Grønkjær, der kalder tendensen for en demokratisering af retail, hvor alle kan være med. Også på tværs af landegrænser.

Konkurrér på mere end prisen
Ifølge ham er der med den mobile platform ikke længere nogle begrænsninger for, hvor langt væk dine kunder kan fanges. Det er bare et spørgsmål om at fange deres opmærksomhed i det digitale langskab. Og det kan ikke gøres ved at konkurrere på prisen alene:

“Vi har set Amazon ændre pris på en vare helt op til otte gange på en dag, så I er nødt til at kommunikere på noget andet end pris, for andre kan gøre det både hurtigere og bedre end jer,” pointerede Lars Grønkjær.

I stedet skal der kommunikeres på oplevelsen, og den oplevelse skal selvfølgelig kunne huskes. Undersøgelser viser nemlig, at fremtidens forbrugere i høj grad shopper efter anbefalinger på sociale medier. Ikke overraskende er Facebook stadig den mest populære, imens Istagram er den hurtigst voksende. Derfor skal man heller ikke undervurdere at have en product review feature på sin webshop, da det kan være meget givende i forhold til fremtidige kunder.

Skræddersyede egenskaber gør salgsoplevelsen unik
Og så bliver det et spørgsmål om at præsentere varen på bedst mulig vis. Her fremhæver Lars Grønkjær webshoppens ekstra-funktioner som en af de vigtigste parametre, der kan skrue op for unikheden af en oplevelse og samtidig sammenkoble brandidentitet med salgsplatformen.

”Jo bedre søgefunktion, desto bedre chance er der for, at kunderne køber dine produkter,” fortalte Lars Grønkjær og fremhævede blandt andet Kenzo, der lader forbrugeren søge produkter ud fra brandets karakteristiske mønstre, og Ganni, hvis koncept, lader kunden købe efter hele lookbook-sæt. Slutteligt lød der en opfordring til at følge med i udviklingen omkring Apple Pay, der er blevet introduceret på det europæiske marked, men endnu ikke er nået til Danmark, og som ifølge Lars Grønkjær, kommer til at være fremtidens betalingsform.