Den danske detailhandel ligner langt hen ad vejen den norske – det er hårde tider for butikker, der i stadig større grad må konkurrere med webshops, ikke bare på landsplan, men særligt med udenlandske udbydere. En optælling foretaget af Google, baseret på tal fra den norske brancheforening Virkes eHandelsbarometer viser, at hele 95% af al norsk nethandel foregår hos udenlandske aktører.

Miintofordele med egen webshop
Derfor har Miinto Norge lanceret Mymiinto, et nyt tiltag, der skal gøre det lettere for mindre butikker og foretagender, der måske ikke besidder den nødvendige viden eller kapital til at oprette en webshop på lige fod med større spillere og dermed være med i konkurrencen om at fange forbrugerens opmærksomhed.

”Vi har i længere tid hørt fra mange af vores butikker, at de ville ønske, at de igennem Miinto havde deres egen webshop, så de kunne fremstå med deres eget univers. Det er en efterspørgsel, vi havde svært ved at efterkomme på Miintos nuværende platform, men ikke desto mindre en udfordring vi tog op. Resultatet er Mymiinto, som vi nu har rullet fuldt ud på det norske marked,” fortæller Konrad Kierklo.

Med Mymiinto får man for et fast beløb adgang til det tekniske setup en webshop kræver, og kan lave et layout, der kan skræddersys efter butikkens individuelle behov og æstetik. Ligeledes bliver butikkens produkter også automatisk vist på hovedplatformen Miinto, og altså genereret på to salgsplatforme.

”Alt kører på Miinto-motoren, og det er så at sige en plug’n’play-løsning. Vi hoster shoppen og sætter det op – ja, gør det, vi altid har gjort, nu bare med muligheden for at sætte sit eget æstetiske præg på et site,” forklarer Konrad Kierklo.

Man må stå sammen
Lanceringen af Mymiinto handler også i høj grad om at samle nationale kræfter, og sørge for at styrke landets økonomi frem for at lade pengene strømme til udenlandske webshops, og det kræver ifølge Miintos norske direktør, Jake Petersen, et tiltag som Mymiinto:

”I øjeblikket befinder den norske handelsbranche sig i en afgørende periode, hvor man enten kan lade udenlandske kræfter dominere eller slå egne kræfter sammen og ændre fremtiden for forbrugeren og detailhandlen i Norge,” siger han.

Og der er ekspansionspotentiale samt tilsvarende ambitioner for Mymiinto i de andre lande Miinto befinder sig i – Danmark, Sverige og Holland, fortæller Konrad Kierklo:

”De skandinaviske markeder ligner hinanden meget. Norge adskiller sig en smule ved at have en større average basket size, og derfor besluttede vi at starte ud der. Vi laver altid vores formater, så de er skalerbare og adaptionsvenlige til alle markeder, og vi er i gang med at teste konceptet med butikker herhjemme, og regner med at lancere det på dansk grund i efteråret.”