JP Aarhus kunne i lørdags bringe en historie om, at Aarhus nu også har meldt sig på Peter Smeds værdikuponskoncept, der går ud på, at det skal være en fordel at handle i fysiske butikker. Omkring 40 forretninger har allerede tilsluttet sig det aarhusianske værdicheckhæfte, og konceptet findes allerede i 15 byer, hvoraf Aarhus bliver den største. Ifølge Peter Smed henvender rabatkuponerne sig til alle typer af butikker.

”Vi ser på de forskellige byers udbud – fra den lille cafe til de store varehuse – alle typer forretninger. Hvad end det er Odense eller Frederikssund, så prøver vi at fremhæve de forskellige byers fordele”, fortæller Peter Smed.

LÆS OGSÅ: “E-handel går uvis fremtid i møde”

Motivationen bag initiativet er at ”bringe kunderne tilbage i butikkerne”, lyder det fra Peter Smed. Konceptet skal ses som et værktøj, der styrker sammenholdet i lokalområderne og motiverer køberne til at vælge butikken frem for nettet – kunden skal derfor have noget ekstra, når de vælger at shoppe i butikker, og her kommer værdichecken ind i billedet. Værdicheckhæftet bringes nemlig ikke ud via mail eller med posten, men udleveres af de forretninger, som er med i hæftet og på den måde bliver det en slags gave til den enkelte forbruger, når de handler i butikken – noget som Peter Smed ikke mener, at nettet kan konkurrere med.

Forbrugsekspert er skeptisk
Peter Smed er blevet mødt af kritik fra forbrugsekspert Dorthe Wimmer fra Retail Institute Scandinavia, som mener, at værdikuponer godt kan bruges til at profilere butikkerne og muligvis rykke salget her og nu, men at forbrugeren i det lange løb vil blive irriteret over, at der ikke udbydes samme priser online og i butik. For Dorte Wimmer handler det om at fastholde kunderne og yde en god service – og der skal mere til end rabatkuponer, siger hun til JP Århus.

Til Dorte Wimmers skepsis stiller Peter Smed sig uforstående, da han mener, at der er stor forskel på internettilbud og tilbud i de fysiske butikker.

”Ingen tilbud er ens. Hvis forbrugere shopper online, så skal de også tage hensyn til fragt. Mange onlinebutikker, især inden for hårde hvidevarer, konkurrerer også på billigste onlinepriser. Udbuddet er blevet svingende. Impulskøb kan hurtigt blive tilfredsstillet online, men kun i de fysiske butikker kan man yde den personlige service. Der er minimal forskel på pris i de fysiske butikker, men i stedet får man god rådgivning. Hvad motiverer kunden, hvis de står mellem valget for 20 procent det ene sted og intet det andet? Værdicheck skal hjælpe med at motivere kunden til at beslutte sig for at vælge butikkerne frem for nettet”, siger han.

LÆS OGSÅ: “IC GROUP sænker forventninger efter sløv detailhandel” 

Peter Smed har mange års erfaring fra detailbranchen, og har derfor været vant til kundekontakt over disken – og ikke over skærmen. Derfor fremhæver han selve oplevelsen, når man shopper og den mener han, man kun kan imødekomme i de fysiske butikker.

”Vi sender varer rundt via nettet. Det er sjovere, hvis man benytter sig af de fysiske butikker og derved får hele shoppingoplevelsen. Det er min passion. Vi er trods alt stadig bedst til at bruge penge i fysiske butikker. Der handles nu for over 100 mia. kr. om året i Danmark via nethandel, men til gengæld købes der for 250 mia. kr. i fysiske butikker, så der er stadig stort potentiale for detailbranchen, som vi skal udnytte. Vi må derfor gøre noget”, beretter han.

Checkhæftet udkommer to gange årligt og i den nærmeste fremtid kan man også benytte værdichecks i Brønderslev, Hjørring og Fredericia.