Når ELLE Style Awards 2016 åbner dørene for branchens største prisfest i dag, vil det blive afgjort, hvem der skal være de næste bannerførere for dansk mode anno 2016. Fashion Forum har zoomet ind på kategorien Årets Brand, for hvad er det egentligt, der definerer et brand og hvordan cementerer man sit navn i den danske modebranche? Det har vi fået en snak med modeconnoisseur, tv-vært og tilrettelægger på DRK Chris Pedersen om.

De nominerede til Årets Brand spænder vidt – fra high-end Malene Birger, til det populære Ganni-univers og frem til den avantgardistiske multikunstner, Henrik Vibskov. Tre brands med hver deres identitet og agenda.

By Malene Birger
Danmarks ukronede modedronning Marlene Birger har fået ny chefdesigner, men trods omrokering i designsædet har brandet ifølge Chris Pedersen stadig bevaret sin design-DNA:

”Det er næppe gået nogens modenæse forbi, at der er en ny kaptajn ved roret hos By Malene Birger. Og så alligevel. For chefskiftet er foregået med stor respekt for modehusets arv tilsat præcis de ingredienser, der gør, at By Malene Birger anno 2016 stadig opleves som Danmarks internationale modehus. Alligevel har chefdesigner Christina Exsteen haft fart på, og hun har ikke alene ført tøjet ind i en ny æra, men også lanceret et helt nyt butikskoncept designet af hotte Dimore Studio, skabt en ny cool taske-kollektion, lanceret en skarp smykkekollektion, skruet op for skodesignet… Jo, By Malene Birger kan også uden Malene Birger”, udmelder Chris Pedersen.

Ganni
Et brand der har vundet indpas – især i bloggermiljøet, er Ganni, som ifølge Chris Pedersen bevidst leger med deres kommercielle status i brandingen og designet:

”Ganni vandt selvsamme pris i 2014 – og det cool brand har bestemt ikke tabt pusten siden. Ganni har med en imponerende fart skabt et brand, som ’alle’ kender. Ganni byder nemlig ikke bare på et feminint og betagende butiksunivers, smukke print og overkommelige priser, men også et brand som, via håndplukkede ambassadører fra bl.a. bloggerverdenen, har fat i noget, som mange piger gerne vil være en del af. Ikke mindst Gannis evne til at ’eje’ de sociale medier, som da de i 2015 lancerede ’Emoji’-skjorten og pulloveren med personlige initialer, eller lod topmodellerne Nadja Bender, Josephine Skriver og Kirstin Liljegren stå i spidsen for deres S/S 2016-show”.

Henrik Vibskov
En designer, der ifølge Chris Pedersen, udfordrer vores opfattelse af mode:

”Med Henrik Vibskov går kunst, musik og mode op i en højere enhed, og han skaber derfor cool tøj med et kreativt touch, men holder sig fra markante trends og tendenser. Hypen omkring Henrik Vibskov kommer blandt andet af, at hans shows altid er rene teaterstykker; iscenesættelser, der kræver en krøllet hjerne, som multitalentet Vibskovs, for både at udtænkes og realiseres, og som tilfører moden en uundværlig magi og poesi. Men man ville ikke med stolthed gå ud af hans vilde butikker i København og New York med en pose over armen, hvis ikke det var for hans kontinuerligt høje kvalitetsniveau”, lyder det fra Chris Pedersen.

Om kategorien
I kategorien Årets Brand bliver der lagt vægt på et modebrand, der har kommerciel succes med plus på bundlinjen, der viser, at kunderne ønsker at sikre brandets fortsatte eksistens. Derudover skal brandet have et genkendeligt univers og et kontinuerligt godt udvalg af produkter, der er tilgængelige i minimum én butik.