STORM & MARIE har indgået et anderledes samarbejde med Electrolux, der er opstået i forbindelse med Electrolux’ nordiske kampagne STYLE WELL CARED FOR, der skal sætte fokus danskernes behandling af designertøj.

Med kampagnen STYLE WELL CARED FOR, har Electrolux fået hjælp fra parret bag STORM & MARIE, Signe Elisabeth Vedel og Kim Vedel Hansen til at sætte fokus på problematikken. Signe Elisabeth har bidraget med viden og ekspertise omkring materialer og hvordan designertøj forbliver smukt – det er især dele som silke, viskoser og specialvævede uldkvaliteter kræver lidt mere opmærksomhed.

Der er flere grunde til, at det godt kan betale sig for et brand at lægge ekstra fokus på, at vejlede sine kunder så godt som muligt, når det kommer til vaskeanvisninger, fortæller Signe Elisabeth Vedel til Fashion Forum. Udover de åbenlyse miljømæssige fordele i at vaske tøj korrekt, i forhold til forbrug af vand og tøjets holdbarhed, så kan det også hurtigt komme til at påvirke et brands troværdighed, hvis et stykke tøj ikke kan klare en tur i vaskemaskinen.

”Hos STORM & MARIE har vi altid haft fokus på at fortælle om vores valg af metervarer og behandlingen af dem. Derfor er reklamationer ikke et stort problem hos os, men stort nok til, at vi hele tiden arbejder med og forbedre vores test-system, oplysning og rådgivning. Reklamationer kan være dyre og ødelæggende for et mindre brand som STORM & MARIE, da vores strategi er, at kvalitet og brugbarhed skal gå hånd i hånd,” forklarer hun.

I 2015 brugte vi godt 179 milliarder kroner i Norden på tøj. Hvilket er godt for modebranchen, men ifølge en ny undersøgelse, lavet af analyseinstituttet YouGov med i alt 1015 danskere i alderen 20-74 år i februar i år, ved langt de fleste af os ikke, hvordan vi skal passe på tøjet, når vi har købt det med hjem. Manglende viden, nye materialer og en generel berøringsangst med at vaske, udgør et reelt problem for danskerne.

”Når vi sender tøj ud i verden, er det med krydsede fingre, for at kunden aflæser vaskeikonerne inde i tøjet og forstår deres betydning. Hvis dette ikke er tilfældet ødelægges tøjet og det bliver en dårlig oplevelse for kunden så vel som for os. Selvom fejlen ligger hos kunden, så mister de tillid til vores produkt og vi mister omsætning,” fortæller Signe Elisabeth.

Også den svenske designer Bea Szenfeld og danske blogger Lisbeth Kiel Bjerrum er med i kampagnen. Her kan du se Bea, der blandt andet designer for Björk og Lady Gaga, fortælle hvorfor det er vigtig, at tage et ekstra kig på vaskehenvisningerne.