Allan Gutkin er vokset op omgivet af sko. Hans farfar startede med at lave træsko i 1941 i en kælder på Nørrebro, inden han rykkede produktionen til en treetagers ejendom på Vesterbrogade. Allans far kom ind i forretningen som 18-årig – han var modellør og designede skoene. I 50’erne skiftede firmaet profil og har siden satset udelukkede på sko til kvinder. I 1989 blev Allan Gutkin selv officielt en del af familieforetagendet, samme år som Shoe Biz-mærket blev tilføjet, og han er i dag ejer og direktør for begge mærker.

”I dag er alt produktion jo outsourcet, men den røde tråd i alle virksomhedens leveår er flittighed og kærlighed til produktet,” fortæller Allan Fashion Forum fra en lufthavn i Spanien, hvor han har været nede at besøge en af producenterne. I dag består Gardenia af seks medarbejdere på kontoret i Hellerup, to kørende sælgere, et agentnetværk og detailledet med seks ansatte, plus assistancer – til de nu to butikker i København. Gardenia-butikken på Gammel Kongevej har de haft siden 1996. Inden Gardeniaskiltet kom på facaden, havde lokalet allerede ageret skobutik i 50 år forinden. Sko er en del af butikkens sjæl.

”Dengang så man ikke ret mange skobrands, der åbnede i eget navn. Der lå man i butikskæder, blandt en masse andre mærker, fordi det gjorde alle andre,” fortæller han.

Universet er vigtigt
Og det er blandt andet det, der har fået Allan Gutkin til at tage beslutningen om at føje endnu en butik til porteføljen. Et ønske om genkendelighed og at komme endnu tættere på slutforbrugeren.

”Rent strategisk er det en god satsning i forhold til at give kunderne et bedre billede af hele vores univers. Vi er utrolig glade for at være repræsenteret i så mange multibrandbutikker landet over, hvis styrke er at kunne fremvise et bredt udvalg af brands. Men ingen af dem tager hele kollektioner ind, og når vi laver omkring 50 styles per sæson, er det kun et begrænset udvalg af Gardenias univers, der bliver købt ind til en butik,” siger Allan, og påpeger samtidig, at han tror på, at en øget synlighed kommer til at gavne alle, egne såvel som multibrandbutikker.

Den nye butik er større og med en placering i indre by kan Gardenia og Shoe Biz Copenhagen for alvor få vist deres kollektioner frem. Som det er nu, har Frederiksberg-butikken faktisk været multibrand og solgt sneakers, men det kommer ikke til at være en del af den nye butik, ligesom det også skal udfases på sigt på Gammel Kongevej, fortæller Allan Gutkin.

”Vi vil gerne vise en sammenhængende profil overfor vores kunder, i alt fra interiør til produkter. Det får vi endnu en platform til nu.”

Udviklingen i en digital tidsalder
Selvom Gardenia Copenhagen eksporterer til blandt andet flere lande i Asien, så er det Danmark og Skandinavien, som er og bliver hovedmarkederne, og flere interne tiltag er blevet kørt i stilling herhjemme over de sidste tre-fire år. I 2014 blev Ditte Duus Gjessing ansat som ansvarlig for PR og marketing, og man flyttede alle aktiviteter in house. Her begyndte man blandt andet at arbejde strategisk med sociale medier som Instagram og blogs, hvilket har ført til samarbejder med udvalgte ambassadører, og som har været med til at skubbe til udviklingen af brandsenes universer.

”Det er jo utrolig interessant at følge den udvikling, som er kommet med de sociale medier. Ditte har gjort en stor forskel, for den måde vi har udviklet os på. Vi har altid været gode til at ramme tidsånden i forholde til mode og pris, men tidligere har vi nok været et lidt mere anonymt mærke. Men det er vi ved at komme efter nu,” slutter Allan Gutkin, inden han hopper på flyet tilbage til Danmark.

Gardenia Copenhagens nye butik åbner i morgen på Sværtegade 7, 1118 København K.